12 pomysłów na wyjątkowy apel z okazji 100-lecia niepodległości

Czy uroczysty, szkolny apel z okazji Święta Niepodległości, szczególnie w rocznicę 100-lecia polskiej niepodległości musi być nudny, poważny, sztampowy? Niekoniecznie! CEO przygotowało 12 pomysłów, które możecie wprowadzić do programu świątecznych uroczystości bez zbędnych i czasochłonnych przygotowań.

To pomysły, które sprawią, że uczniowie i uczennice podczas apelu zaczną się ruszać i robić coś wspólnie, z radością świętując naszą wolność!

Jeśli wykorzystacie któryś z tych pomysłów – zróbcie zdjęcie z Waszego apelu i oznaczcie je na Facebooku #NiepodleglazCEO – pokażmy, jak nas jest wielu!

Spotkajmy się też na platformie www.niepodlegla.ceo.org.pl – podzielcie się z całą Polską swoimi pomysłami na obchody niepodległości i umieśćcie relacje ze swoich działań. Jest z nami już ponad 200 szkół z całej Polski, a może być nas jeszcze więcej! Wspólnie pokażmy niepodległościową moc! Wystarczy kliknąć przycisk „RELACJE” w górnym menu i uzupełnić formularz rejestracji.

Proste pomysły, aby Wasz apel z okazji 100-lecia niepodległości był zupełnie wyjątkowy:

  1. Włącz do uroczystych przemówień mini-ćwiczenie ruchowe dla uczniów i uczennic oraz gości. Niech wstaną (lub podniosą do góry białe lub czerwone karteczki, które otrzymali przy wejściu do sali) wszyscy, którzy:
    • dbają o to, co wspólne
    • kasują bilet w komunikacji
    • pomagają innym
    • dbają o pamięć wszystkich, którzy mieszkali w ich miejscowości
    • szanują/zbierają rodzinne pamiątki
    • sprzątają po swoim psie
    • dzielą się z innymi swoją radością i energią
    • szanują innych i ich opinie
    • lubią język polski
    • umieją przeprosić
    • interesują się sprawami swojej miejscowości
    • znają nazwisko nowego wójta/burmistrza/prezydenta
    • lubią polskie filmy
    • mają jedną z „polskich” literek w imieniu i nazwisku: ą, ę, ś, ć, ż, ź, ł, ó
  2. Podczas przemówień zaplanujcie pytania do publiczności. Takie, na które można odpowiedzieć chórem (np. o kolor flagi, o godło, o hymn, stolicę Polski, najdłuższą rzekę, najwyższy szczyt, morze, itp.) i takie, na które będą różne odpowiedzi (np. „Polska jest niepodległa i dzięki temu możemy….” – co nam daje niepodległość; „Gdyby Polski i Polaków nie było, to nie byłoby…” – tego, co jest w nas wyjątkowe) – przy tej drugiej opcji można poprosić uczniów i uczennice, aby porozmawiali o tym w parach, z sąsiadem lub sąsiadką.
  3. Poproś wszystkich uczniów i uczennice wraz z radą pedagogiczną i gośćmi o ustawienie się w kontur Polski (lub domu) – możecie zrobić to przy pomocy sznurka. Ewentualnie, podczas przygotowań do uroczystości na podłodze sali przyklej, za pomocą taśmy malarskiej, kontur domu lub Polski (lub na flipie) i poproś uczniów i uczennice, aby zaznaczyli markerem na konturze swoje miejsce.
  4. Poproś uczennice i uczniów, aby na małej karteczce/post-icie napisali dokończenie jednego z poniższych zdań i przykleili je do dużego plakatu/flipczarta wiszącego w widocznym miejscu z napisem, np.:
    • Cieszę się z niepodległości, bo ….
    • Z czym mi się kojarzy Polska
    • Wolność jest dla mnie ważna, bo

Ewentualna modyfikacja to wpisywanie na małych karteczkach/post-itach swoich skojarzeń do haseł np. Polska, moja ojczyzna, moja miejscowość, moja historia.

  1. Zróbcie Sploty Niepodległości – poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przynieśli w dniu apelu do szkoły wstążkę w swoim ulubionym kolorze o określonej długości. Najpierw, przed apelem, w klasach uplećcie z tego warkocze albo inne formy, a potem: 1) idąc na apel zawieście swój splot/wstążkę na schodach lub 2) przypnijcie go w jednym miejscu np. na szkolnej tablicy ogłoszeń lub 3) stwórzcie jeden wspólny długi sznur, łącząc ze sobą warkocze i oplećcie nim korytarz albo schody.
  2. Stwórzcie Sieci Niepodległości – poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przynieśli do szkoły w dniu apelu wstążkę albo dwie – białą i czerwoną. Najpierw, przed apelem, w klasach uplećcie z tego sieć, a na węzłach przywieście karteczki z imionami wszystkich dzieci w klasie. Potem sieć powieście w klasach albo na szkolnych korytarzach.
  3. Przygotujcie kamienny ogród na 100 lat – poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przyniósł/-osła do szkoły kamień, dowolnej wielkości. Niech uczniowie pomalują go wcześniej na biało lub czerwono (albo inaczej – byle była to trwała farba) i napiszą na nim pierwszą literę swojego imienia lub narysują swój znak. Kamieni powinno być co najmniej 100. Można na je ułożyć w jakiś wzór lub po prostu rozłożyć przy wejściu do szkoły.
  4. Zorganizujcie w dniu apelu historyczne przebieranki – możecie wykorzystać białe kapelusze – symbole sufrażystek lub stroje legionistów/legionistek albo z epoki początków XX wieku.
  5. 10×10 dekad – przygotujcie (we współpracy z lokalną biblioteką lub muzeum lub nauczycielem/-lką historii) po jednym wydarzeniu i zdjęciu z każdej dekady (np. klasa 4a – 1918-1928; klasa 7b – 1988-1998, itd.) – ważnych dla Polski lub Waszej miejscowości. Następnie przedstawiciele każdej klasy wchodzą na scenę, pokazują zdjęcie i opowiadają o wydarzeniu ze swojej dekady (można to poprzedzić wcześniej zgadywanką: Jakie to zdarzenie? Kto to jest? Co to jest?). Na kartkach ze zdjęciem możecie po drugiej strony wypisać litery, które będą układać się w napis: NIEPODLEGŁA.
  6. Przynieście do szkoły biało-czerwone balony. Następnie, podczas apelu, poproś uczennice i uczniów, aby każdy/-a z nich nadmuchał/-a swój balon i wspólnie podrzucajcie je do góry lub zagrajcie nimi w siatkówkę
  7. Poproś, aby każdy uczeń i każda uczennica przyniósł/-osła do szkoły jakiś przedmiot, który kojarzy im się z Polską (np. ziemniak, ciupaga, liść dębu, kasztan, konstytucja, zdjęcie bociana, medal dziadka, chleb, masło, jabłko, itd.). Poproś, aby uczniowie i uczennice przypięli do swojego przedmiotu karteczkę z krótkim zdaniem, dlaczego to dla mnie ważne. Zróbcie z tych przedmiotów szkolną wystawę.
  8. Przy mniejszych społecznościach (do 150 os.) możesz poprosić, aby na zakończenie apelu wszyscy uczniowie i wszystkie uczennice stanęli w kręgu i złapali się za ręce. Puść iskierkę poprzez przekazanie kolejnej osobie mocnego uścisku dłoni – puszczając iskierkę każda osoba w kręgu może głośno powiedzieć o 1 rzeczy, którą lubi w Polsce.
Więcej pomysłów na to, jak obchodzić święto niepodległości w szkole znajdziesz TUTAJ>>

Dodatkowe pomysły do realizacji w Waszej miejscowości:

  1. Kto znany obecnie sprawia, że o Polsce teraz (dobrze) słychać na świecie?

Przygotujcie szkolne/klasowe wystawy z informacjami i zdjęciami znanych Polaków, ale takich żyjących współcześnie – np. specjalistów w różnych dziedzinach, naukowców, artystów, muzyków, którzy swoją działalnością sprawiają, że o Polsce (dobrze) słychać na świecie. Wystawę zaprezentujcie w Miejskim Domu Kultury lub szkole.

  1. Radosny spacer główną ulicą/aleją Waszej miejscowości

Zorganizujcie wspólny, radosny spacer pod hasłem: „Cieszę się, że tu jestem” z transparentami np. z nazwą Waszej miejscowości i hasłem „moja mała ojczyzna” np. “Jonkowo – moja mała ojczyzna” lub ładnymi, polskimi słówkami typu: jaskółka, gżegżółka, dżdżownica, chrząszcz.

  1. Spacer po miejscowości i uprzątnięcie wszystkich ulotek i nisko przyczepionych banerów z kandydatami w wyborach samorządowych

Jeśli do czasu Święta Niepodległości nie znikną z Waszej miejscowości plakaty i banery lokalnych kandydatów w wyborach samorządowych, to możecie im pomóc uczynić Waszą miejscowość znowu czystą od banerów reklamowych. Możecie też obdzwonić komitety biorące udział w wyborach z prośbą o usunięcie swoich plakatów i banerów z konkretnych miejsc.

  1. Coś ciepłego/słodkiego na 100 lat

Uczniowie i uczennice przed szkołą (albo na rynku lub w parku) rozdają przechodniom – mieszkańcom Waszej miejscowości coś ciepłego (herbata, mięta z ogródka, itp.) i/lub samodzielnie przygotowane ciasteczka z jakimś biało-czerwonym akcentem (cukier puder i czerwona posypka).

 

Zespół CEO

Zespół CEO - jako 60-osobowy zespół ekspertów i ekspertek edukacyjnych Fundacji CEO wspólnie piszemy artykuły z pomysłami i inspiracjami dla szkół



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close