Czy uczeń powinien mieć włączoną kamerkę w czasie lekcji zdalnej?

Wraz z edukacją zdalną do wielu z nas powróciły stawiane już wcześniej pytania i wątpliwości dotyczące korzystania z kamerki internetowej podczas lekcji. Nie wszyscy nauczyciele i nauczycielki mają jednakowe zdanie w tej sprawie. Są tacy, którzy wymagają jej używania, a są tacy, którzy uznają, że nie jest to konieczne. Trudno jednak nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że widok uczniów i uczennic bardzo pomaga w nauczaniu i uczeniu się. 

Podobną opinię ma Michał Szczepanik, nauczyciel biologii:

Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej jeśli wszyscy uczestniczący w lekcji online mają włączone kamerki. Pozytywnie wpływa to skupienie na tym, co przekazuje nauczyciel. Co więcej sam nauczyciel ma pewność, że uczennice i uczniowie nie oddalili się w czasie lekcji od komputerów. Rozumiem obawy części nauczycieli, czy też uczennic i uczniów, którzy nie chcą się używać kamerki, obawiając się, że ktoś zobaczy ich mieszkanie, a nawet nagra i udostępni wideo na ten temat w internecie. Rozmawiając z moimi koleżankami i kolegami, nie usłyszałem od nikogo, że nagranie lekcji online pojawiło się gdzieś w sieci. Wydaje mi się, że uczniowie mają lepsze pomysły na zagospodarowanie czasu niż nagrywanie naszych lekcji i robienie z niej przysłowiowej „beki”. Nie jest wcale tak łatwo nagrać lekcję online, trzeba naprawdę do tego się odpowiednio przygotować. 

Problemem może być też obawa, że ktoś zobaczy jak mieszkamy. By sobie z nią poradzić możemy – przynajmniej w przypadku części programów – użyć tła, które pojawi się za osobą korzystającą z kamerki i zakryje część pomieszczenia, w którym taka osoba przebywa. Możemy skorzystać w takiej sytuacji z dowolnej grafiki czy zdjęcia lub efektu rozmycia tła. 

Przydatne!

Wspólne ustawienie tła na początku lekcji może być dobrym pomysłem na jej ciekawe rozpoczęcie oraz zachęcenie uczniów i uczennic do włączenia kamerek. Warto pozwolić im wybrać grafikę, z której chcieliby dziś korzystać i tym samym skupić ich uwagę i zaangażować w zajęcia. Takie możliwości dają między innymi Zoom oraz Microsotf Teams.

Najważniejsze w używaniu kamerki internetowej na lekcji są uważność i stosowanie się do zasad. Na moich lekcjach zasad było niewiele. W czasie lekcji online nie obrażamy nikogo, nie przekrzykujemy się, mamy włączone kamerki, kiedy nie mówimy wyciszone mikrofony, jesteśmy ubrani tak, jakbyśmy byli w szkole, nie jemy. Na pierwszych lekcjach czasem ktoś pojawił się w piżamie, czasem widać było przez chwilę łóżko, którego właściciel nie zdążył jeszcze „ogarnąć”, ktoś kończył jeszcze śniadanie, zawsze wtedy delikatnie prosiłem, aby takie sytuacje nie zdarzały się na kolejnych lekcjach i ich nie było. 

Po pewnym czasie dla uczennic i uczniów lekcja online z wykorzystaniem kamerki nie jest problemem. Zapominają o tym, że kamerka jest włączona. Zdarzało się, że uczeń zapomniał o niej i zaczął dłubać w zębach lub nosie, wtedy wyłączyłem mu kamerkę na chwilę i napisałem prywatną wiadomość, że to co robi widzi też reszta klasy.

Uważam, że należy odczarować mit złego wykorzystania kamerki na lekcji online. Ja co jakiś czas pozwalałem uczennicom i uczniom na to, by w kamerce pokazali to z czego są dumni, co sami zrobili, jakiego zwierzaka mają w mieszkaniu. To budowało relacje, o które ciężko w czasie przymusowej izolacji. Jak dla mnie, kamerki w czasie lekcji online dawały więcej plusów niż minusów.

Podstawowe argumenty za włączaniem kamerki podczas lekcji

Warto korzystać z kamerek internetowych podczas prowadzenia lekcji online, ponieważ dzięki temu:
– uczniowie i uczennice widzą się wzajemnie i mogą wykonywać wspólnie zadania,
– łatwiej jest wszystkim uczestnikom i uczestniczkom lekcji nawiązać relacje, które są w tym procesie uczenia się bardzo ważne, 
– nauczyciel i nauczycielka może zauważyć, jeśli uczniowie i uczennice są zdezorientowani, znudzeni, podekscytowani, zaangażowani lub potrzebują pomocy. Dzięki tej informacji może dostosować nauczanie do ich potrzeb,
– nauczyciel i nauczycielka ma szansę na monitorowanie procesu uczenia się,
– łatwiej utrzymać dyscyplinę podczas lekcji.

Jak przekonać uczniów i uczennice do włączenia kamerki?

Wielu uczniów i uczennic broni się przed zasadą włączania kamery, podają różne argumenty. Do tych argumentów dopisaliśmy sposoby na rozwiązanie problemu:

Trudność zgłoszona przez ucznia lub uczennicę

Propozycja rozwiązania

Nie chcę, aby inni oglądali mój pokój i oceniali np. panujący w nim porządek lub jego wyposażenie.

Można przygotować tło, zarówno komputerowe, jak i realne (np. zasłona)

Mam za słaby internet, abym mógł mieć na stale włączoną kamerkę.

Szkoła lub samorząd lokalny może dofinansować łącze internetowe tych uczniów i uczennic, którzy tego potrzebują.

Nie lubię, gdy mnie ktoś obserwuje.

W klasie szkolnej uczeń jest obserwowany przez cały dzień

Nie chcę być stale monitorowany.

j.w.

Chcę mieć poczucie prywatności.

j.w.

Nie mam pewności, czy film z lekcji nie zostanie przekazany rodzicom.

To zależy od regulaminu przyjętego przez szkołę.

Boję się, że kamera uchwyci moje niewłaściwe zachowanie i inni będą się ze mnie śmiać. 

Nauczyciel może umówić się z uczniami, że w razie takiej sytuacji wyłączy uczniowi kamerkę samodzielnie lub napisz e do niego prywatną wiadomość.

Danuta Sterna

Danuta Sterna – matematyczka, pracowniczka naukowo-dydaktyczna Politechniki Warszawskiej (1974-1986), od 1990 roku nauczycielka matematyki w szkołach publicznych i niepublicznych, autorka publikacji dla nauczycieli i materiałów metodycznych, trenerka programu Szkoła Ucząca Się, kierowniczka Akademii SUS prowadzącej szkolenia dla nauczycieli, autorka książki „Ocenianie kształtujące w praktyce”.

Michał Szczepanik

Michał Szczepanik - nauczyciel biologii i edukacji dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej im. G. Morcinka w Poczesnej i J. Lompy w Starczy. Trener CEO, asystent szkół w programie Całościowy Rozwój Szkoły. Od 20 lat pracujący w zawodzie nauczyciela, zwolennik oceniania kształtującego i skłaniania uczniów by w procesie uczenia się, jak najwięcej uczyli się od siebie wzajemnie. Autor kilkunastu publikacji, które powstały m.in. w programach Akademia Uczniowska, W świat z klasą. Ekspert od metody OK zeszytu.



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close