Rozmowa z uczniami i uczennicami w warunkach edukacji zdalnej to spore wyzwanie. Nasze możliwości wzajemnej komunikacji są przecież ograniczone. W formule online trudniej nam wyczuwać emocje, interpretować mowę ciała i stworzyć bezpieczną…

-
-
Praca w parach i w grupach podczas lekcji online. Webinarium
Ekspertki zaproszone na kolejne spotkanie z cyklu „Odporna szkoła” dyskutowały nad zagadnieniem pracy w parach i grupach podczas edukacji zdalnej. Wiemy, że uczniowie i uczennice z klas IV-VIII SP oraz szkół średnich…
-
Nauczanie zdalne z uczniem i uczennicą o specjalnych potrzebach. Dobre praktyki
„Doświadczenia znanych mi pedagożek i pedagogów specjalnych, a także moje mówią, że uczniom i uczennicom ze specjalnymi potrzebami jest w czasie edukacji zdalnej szczególnie trudno. Zwykle źle znoszą domową izolację oraz samotność…
-
Jak angażować uczniów i uczennice w lekcje online. Webinarium
Uczniowie i uczennice powrócili do szkoły po nietypowych feriach. Część z nich uczy się stacjonarnie. Po niełatwym pierwszym semestrze wiele osób może mieć trudności z „przestawieniem się” na uporządkowany tryb działania i…
-
Pomysły na tegoroczne Święta w szkole
Tegoroczne Święta w szkole będą inne niż dotychczasowe. Uczniowie i uczennice nie mają możliwości, by wymienić się prezentami i wspólnie spędzić czas w klasie. Jednocześnie większość z nich potrzebuje takiego kontaktu z…
-
Pamiętaj o przerwie – jak dbać o swój dobrostan nie tylko w czasie pandemii. Webinarium
Praca nauczycieli i nauczycielek w czasie edukacji zdalnej wiąże się z niepewnością, ciągłymi i szybkimi zmianami, olbrzymią presją oraz rosnącymi oczekiwaniami. Dlatego kolejne webinarium w ramach cyklu pod nazwą „Odporna szkoła” poświęciliśmy dbaniu…
-
Nie jesteśmy sami, czyli jak złapać równowagę psychiczną w dobie pandemii
Marta Szymczyk, nauczycielka i pedagożka, przypomina, że w dzisiejszym zdalnym świecie oraz dobie koronawirusa wielu z nas potrzebuje odpowiedniego wsparcia. Punktem wyjścia dla rozważań zawartych w jej eseju jest stwierdzenie faktu: świat…
-
Dzieci nadpobudliwe w nauczaniu zdalnym
Przeczytałam ostatnio artykuł Katy Reckdahl, dotyczący zdalnej nauki dzieci z ADHD. Skłonił mnie do głębszego zastanowienia się nad tym tematem. Znalazłam w nim też cenne wskazówki dla nauczycieli i nauczycielek pracujących z…
-
Informacja zwrotna i ocenianie w edukacji zdalnej. Webinarium
Ocenianie i udzielanie informacji zwrotnej to jedno z największych wyzwań, jakie stawia przed nauczycielami i nauczycielkami edukacja zdalna. Zagadnienie jest złożone i jednocześnie niezwykle ważne – nie tylko w kontekście zbliżającego się…
-
Jak organizujemy edukację zdalną w szkole?
Czas edukacji zdalnej to dla wielu dyrektorek i dyrektorów okres szczególnie wytężonej pracy oraz zwiększonej troski o uczniów/uczennice i nauczycieli/ki. Wiemy już, że dzięki ogromnemu wysiłkowi i zaangażowaniu nauczycieli/ek i dyrektorów/ek szkoła…
-
Zadania w edukacji zdalnej. Webinarium.
Od tego, jakie zadania wskażemy naszym uczniom i uczennicom do opracowania w ramach nauki zdalnej, może zależeć efektywność procesu edukacyjnego. By ułatwić Wam podejmowanie decyzji przy wyborze takich zadań, przygotowaliśmy webinarium “Zadania…
-
Jak podtrzymać relacje i kontakty pomiędzy uczniami/uczennicami w czasie edukacji zdalnej?
Listopadowa refleksja nauczycielki języka polskiego, wychowawczyni w szkole średniej, technicznej. I znowu wrócił czas: „Halo, jak mnie słychać?”, „Czy mnie widać?”, „Coś przerywa…” i wielu podobnych komunikatów znanych nam z czasu przed…
-
Odporność społeczności szkolnej na kryzys i jej wzmacnianie
Druga fala epidemii koronawirusa postawiła szkoły ponownie w bardzo trudnej sytuacji. Jesienny powrót po kilkumiesięcznym okresie zdalnej edukacji okazał się krótkotrwały a kryzys, który wybuchł w marcu przedłuża się i na tym…
-
Odwrócona lekcja w edukacji zdalnej. Webinarium.
Lekcja odwrócona to metoda, w której uczniowie i uczennice otrzymują materiał do opracowania przed lekcją, a podczas zajęć powtarzają i utrwalają nabyte wiadomości. W edukacji zdalnej pozwala ona na przykład w optymalny…
-
Jak zadawać zadania w czasie nauczania zdalnego?
W dobie zdalnego i hybrydowego nauczania ważność i istotność zadania zadawanego uczniom i uczennicom do (przeważnie) samodzielnego wykonania nabiera specjalnego znaczenia. Nie dotyczy bowiem tylko „tradycyjnej” pracy domowej, lecz także po prostu…
-
Jak pomóc uczniom uczyć się w domu?
Zmiana trybu pracy, czyli obowiązkowa nauka zdalna dla klas 4-8 SP jest powrotem do sytuacji, którą znają nauczyciele, uczniowie i rodzice. Znają, ale na nowo muszą się w niej odnaleźć. Mając w…
-
Czy uczeń powinien mieć włączoną kamerkę w czasie lekcji zdalnej?
Wraz z edukacją zdalną do wielu z nas powróciły stawiane już wcześniej pytania i wątpliwości dotyczące korzystania z kamerki internetowej podczas lekcji. Nie wszyscy nauczyciele i nauczycielki mają jednakowe zdanie w tej…
-
Projekt uczniowski online. Narzędziownik.
Sytuacja związana z pandemią może utrudnić działania projektowe, które prowadzicie razem ze swoimi uczniami i uczennicami. Nie wiemy jednak, jak długo świat będzie zmagał się z koronawirusem, dlatego mimo trudności proponujemy nie…
-
Nauczanie zdalne i jego różne formy. Na jaką się zdecydować?
Edukacja zdalna powraca do polskich szkół. Wielu nauczycieli i nauczycielek zastanawia się, w jakiej formie prowadzić ją efektywnie, biorąc pod uwagę, że może potrwać przez dłuższy czas. Panuje przeświadczenie, że zdalnie najlepiej…
-
Odporna Szkoła – materiały i wydarzenia
Poszukujesz sprawdzonych rozwiązań, które ułatwią Ci prowadzenie lekcji online? Zastanawiasz się, w jaki sposób zadawać i oceniać zadania wykonywane przez uczniów i uczennice w domu? Chciałbyś lub chciałabyś dowiedzieć się, jak z…
-
Uczniowskie projekty na rzecz społeczeństwa można realizować online
Nowy rok szkolny za pasem. Chciałbyś ze swoimi uczniami i uczennicami zrealizować projekt, ale obawiasz się, czy jego wykonanie będzie możliwe z uwagi na niepewną sytuację w szkołach? Wiele projektów edukacyjnych można…
-
Jak przygotowywać lekcje, aby ich realizacja była możliwa zarówno w klasie, jak i zdalnie?
Sytuacja grożącej pandemii stawia nas nauczycieli w sytuacji, gdy nagle będziemy musieli przejść na nauczanie zdalne lub nauczać dwutorowo – zdalnie i w klasie szkolnej. Miło byłoby dostać gwarancję, że pandemia się…
-
Budowanie zespołu klasowego w czasie kryzysu związanego z COVID. Nagranie webinarium
Zainteresowanie naszym ostatnim webinarium pokazało nam, że zagadnienia wychowawcze są dla Was teraz naprawdę niezwykle istotne. Postanowiliśmy w związku z tym nie zwalniać tempa i zorganizować koleje spotkanie online dla wychowawców i…
-
Jak być wychowawcą/wychowawczynią w tym trudnym roku szkolnym? Nagranie webinarium
Zbliża się nowy rok szkolny pełen wyzwań: zarówno tych znanych nam wcześniej, jak i zupełnie nowych związanych z epidemią koronawirusa. Wszyscy zastanawiamy się, jak będzie wyglądał pierwszy dzień, pierwszy tydzień czy pierwszy…
-
Jak przygotować radę pedagogiczną do nowego roku szkolnego? Szkolenia online od CEO
W czasie edukacji zdalnej niejednokrotnie dostawaliśmy od Was informację, że kompetencje związane z ocenianiem kształtującym bardzo pomogły Wam w prowadzeniu zajęć na odległość. Dzięki nim łatwiej było Wam odnaleźć się w bardziej…
-
Czego potrzebują nauczyciele i nauczycielki? Najważniejsze wnioski z wymiany doświadczeń w czasie edukacji zdalnej
Obok działań wspierających merytorycznie nauczycieli i nauczycielki w zdalnym nauczaniu, Centrum Edukacji Obywatelskiej otworzyło przestrzeń, która dawała możliwość wymiany doświadczeń z edukacji zdalnej. Przez dziewięć kolejnych tygodni toczyły się rozmowy o trudnościach,…
-
Dobre praktyki i podsumowanie kursu internetowego „Szkoła w sieci”
Pandemiczna realność, która wydawała się raczej nierealna miała wpływ na większość aspektów życia prawie każdego z nas. Zmieniła prywatość na bardziej prywatną, odosobnioną czy wręcz samotną lub przeciwnie – stłoczyła ludzi na…
-
Relacja z Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych Online
Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych jest organizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej od dwudziestu lat. Od zawsze było to bardzo ważne wydarzenie dla wszystkich uczestniczek i uczestników naszych programów, którzy przyjeżdżali tego dnia do…
-
Nagranie z webinarium „Dobrostan nauczycieli/ek wczesnoszkolnych w edukacji zdalnej”
Drogie i Drodzy, w okresie natężenia pracy przed zakończeniem roku szkolnego bardzo zachęcamy Was do zadbania o siebie. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania spotkania, podczas którego będziemy rozmawiać i uczyć się, jak dbać…
-
Co może zmienić się w szkole w spadku po epidemii koronawirusa?
Co dobrego mogłoby zostać w spadku po zdalnym nauczaniu? Pewien czas temu w gronie nauczycieli dyskutowaliśmy o tym, co warto, aby zostało po zdalnym nauczaniu, gdy wrócimy do nauczania rzeczywistego. Wszyscy się…
-
Minilekcje obywatelskie – praktyczna pomoc w prowadzeniu lekcji WOS w szkole średniej
Drodzy i Drogie, przygotowaliśmy dla Was serię materiałów, które pomogą Wam w prowadzeniu lekcji wiedzy o społeczeństwie w liceum ogólnokształcącym i technikum. Nasze minilekcje obywatelskie można wyświetlać na YouTube lub prezentować jak…
-
Jak uczyć online społeczno-emocjonalnych umiejętności?
Czy powinniśmy zajmować się teraz umiejętnościami społeczno-emocjonalnymi uczniów? Czy jest to w ogóle możliwe, gdy całą energię poświęcamy nauce ujętej w programie szkolnym? Trudna sytuacja uczniów wymaga, może jak nigdy wcześniej, właśnie…
-
Nagrania webinariów z Dnia Obywatelskiego Online
Drodzy i Drogie, w ostatnich tygodniach w CEO dużo rozmawiamy o edukacji dotyczącej ustroju demokratycznego. Do refleksji na ten temat skłaniają nas bieżące wydarzenia i trudne okoliczności, w których obecnie toczą się…
-
Prowadzenie lekcji przez internet: jak zaangażować uczniów i uczennice podczas lekcji zdalnej?
Przedstawiamy trzecią ostatnią już część cyklu o prowadzeniu lekcji przez internet – po opisaniu postawy uczniów i uczennic oraz wskazówek dotyczących postawy nauczyciela pochyliliśmy się nad zaangażowaniem młodych ludzi w zajęcia. Przypominamy, że…
-
Dlaczego nastolatki męczą się bardziej?
Nastolatki przeżywają teraz trudny czas. Wszyscy mamy teraz ciężko. Nauczycielki i nauczyciele, bo zostali wrzuceni na głęboką wodę bez koła ratunkowego i dobrego nauczyciela pływania. Dyrektorzy, bo muszą podejmować szybkie decyzje w…
-
Prowadzenie lekcji przez internet: wskazówki dotyczące postawy uczniów i uczennic
W poniższym tekście, który powstał na bazie wydanego w Polsce przez Centrum Edukacji Obywatelskiej poradnika Daniela Huntera i Jeanne Rewa – „Prowadzenie zajęć zdalnie” znajdziecie odpowiedzi na pytania takie jak: czy w…
-
Prowadzenie lekcji przez internet: wskazówki dotyczące postawy nauczyciela
Przedstawiamy Wam cykl artykułów zawierających wskazówki dla nauczycieli i nauczycielek prowadzących zdalne zajęcia. Artykuły powstały na bazie wydanego w Polsce przez Centrum Edukacji Obywatelskiej poradnika Daniela Huntera i Jeanne Rewa – „Prowadzenie…
-
Gotowe pomysły na zdalne lekcje geografii
Zdalne lekcje geografii nie muszą być nudne. Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi zadaniami, które zostały przygotowane w oparciu o podstawę programową i dostosowane do nauczania w trybie zdalnym. Uczniowie i uczennice…
-
Jakie szanse stawia przed nami doświadczenie zdalnego nauczania? Cz III.
Przedstawiamy ostatnią część tekstu o szansach na lepsze nauczanie dzięki zdobytym doświadczeniom w trakcie nauczania zdalnego. Kontynuujemy refleksję na temat tego, czego się nauczyliśmy i jakie dobre praktyki warto wdrożyć do naszej…
-
Nagranie z webinarium „Jak wykorzystać doświadczenie edukacji zdalnej?”
Edukacja zdalna w Polsce trwa już prawie od dwóch miesięcy, więc czas już na pierwsze podsumowania i refleksje. Zapraszamy Was do wysłuchania webinarium pod hasłem „Edukacja zdalna a mój warsztat pracy i…
-
Jakie szanse stawia przed nami doświadczenie zdalnego nauczania? Cz II.
W ostatnich tygodniach wiele się nauczyliśmy. Zmieniliśmy liczne przyzwyczajenia, otworzyliśmy się na nowe formy nauczania, ewoluowały nasze relacje z uczniami, uczennicami i ich rodzicami. Warto wyciągnąć z tych doświadczeń to co najlepsze…
-
Jakie szanse stawia przed nami doświadczenie zdalnego nauczania? Cz I.
Nieoczekiwane przejście na nauczanie zdalne stworzyło i ciągle stwarza nam wiele problemów i na pewno nie zastępuje efektywnie tego, co daje doświadczenie tradycyjnego nauczania. Widzimy, że nie da się przenieść w pełni…
-
Nagranie z webinarium „Shortcut inspiruje. Praktyczne porady filmowe”
Praktyczne porady pozwalają wykorzystać film do pracy z uczniami i uczennicami nie tylko jako sposób na wprowadzanie nowych treści. Świetnie sprawdzi się on także jako narzędzie, z pomocą którego młodzież może komunikować…
-
Gotowe pomysły na zdalne lekcje podstaw przedsiębiorczości
Nauczyciele i Nauczycielki! Okres pandemii może być okazją do podjęcia tematów przedsiębiorczości w nieco inny niż dotychczas sposób. Uczniom i uczennicom brakuje często kontaktu z rówieśnikami, dlatego zachęcamy do wykonywania zdalnych zadań…
-
Gotowe pomysły na zdalne lekcje: biologia, chemia, fizyka i edukacja dla bezpieczeństwa
Drodzy i Drogie, przygotowaliśmy dla Was kolejne pomysły na zdalne lekcje i zadania dla uczniów. Tym razem są one dostosowane do podstawy programowej przedmiotów takich jak biologia, chemia, fizyka oraz edukacja dla…
-
Gdzie są uczniowie, których nie ma na lekcjach zdalnych?
W dobie zamknięcia szkół część uczniów straciło kontakt ze szkołą. Powodów może być wiele, począwszy od zwykłego porzucenia przez ucznia obowiązku uczenia się, do braku dostępu do zdalnego nauczania. Po środku pojawia…
-
E-Samorząd uczniowski – jak może wspierać uczniów/ennice i nauczycieli/elki w czasie pandemii?
W obliczu obciążenia pracą i dużych wyzwań, jakie stawia przed Wami pandemia, samorząd uczniowski może wydawać się dodatkowym obowiązkiem, na który nie ma czasu ani przestrzeni. Nic bardziej mylnego! Właśnie w takim…
-
Edukacja zaburzona – edukacja odbudowana (artykuł Andreasa Schleichera z OECD)
W dobie koronawirusa, kiedy szkoła za szkołą zamyka się na czas epidemii (teraz już w ponad 150 państwach), zdalne nauczanie przekształciło się z dodatkowego narzędzia, które warto posiadać, w ostatnią deskę ratunku…
-
Jak zwiększyć zaangażowanie uczniów w zdalne uczenie się?
W jaki sposób możemy w zdalnym nauczaniu zmotywować uczniów do uczenia się i wykonywania zadań, które polecamy im samodzielnie wykonać? Nauczanie zdalne jest nowe zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczniów. Nie…
-
Gotowe pomysły na zdalne lekcje WOS-u
Energetyczny minerałNauczyciele i Nauczycielki, okres pandemii, choć trudny, obfituje w wiele ważnych i ciekawych wydarzeń (społecznych, ekonomicznych i kulturowych), o których warto porozmawiać z młodymi ludźmi na WOS-ie. Dlatego część z przygotowanych…
-
Ocenianie w dobie koronawirusa
Konieczność nauczania zdalnego spadła na nauczycieli nagle. Dla wielu z nas jest to całkiem nowe doświadczenie. Ocenianie, które jest częścią procesu edukacji, w dobie kształcenia zdalnego przysparza wielu problemów. Władze oświatowe nie…
-
Organizacja zdalnego nauczania – rola nauczyciela, wychowawcy oraz rodzin uczniów i uczennic
Kluczowym wyzwaniem w zakresie organizacji zdalnej edukacji jest koordynacja interakcji pomiędzy uczniami i rodzicami a nauczycielami. W tradycyjnej szkole te relacje strukturyzuje plan lekcji, natomiast w edukacji zdalnej – w dużej mierze…
-
Organizacja zdalnego nauczania – podstawowe założenia
Rozporządzenie MEN w sprawie zdalnego nauczania w czasie pandemii koronawirusa przenosi ciężar odpowiedzialności za organizację pracy szkoły na barki dyrektorów szkół. Zapisy prawa dają im jednocześnie bardzo dużą elastyczność tworzenia nowych rozwiązań.…
-
Gotowe pomysły na zdalne lekcje historii
Drodzy i Drogie, przedstawiamy zadania z historii do zrealizowania zdalnie. Proponujemy Wam aktywności z programu Solidarna Szkoła, które opierają się na poznawaniu jednostkowych ludzkich doświadczeń. Dzięki temu historia przestaje być książkowym opisem,…
-
Gotowe pomysły na zdalne lekcje języka polskiego
Zdajemy sobie sprawę z tego, jak trudno jest utrzymać uwagę uczniów podczas lekcji zdalnych. Rozumiemy potrzebę nauczycieli i nauczycielek poszukiwania niestandardowych pomysłów na lekcje, które będą wiązać się z podstawą programową, ale…
-
Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 – do pobrania ebook
Jacek Pyżalski, Wiesław Poleszak, Tomasz Bilicki, Marek Kaczmarzyk, a także Jędrzej Witkowski i Danuta Sterna – to tylko niektórzy z ekspertów, których teksty znalazły się w wydanej właśnie pod redakcją naukową Jacka…
-
Jak znaleźć grunt pod nogami w czasie pandemii koronawirusa?
Aby utrzymać dobrą formę na długi dystans, musimy zachować moc umysłu, hart ducha oraz otwarte serce. Kiedy jesteśmy w złej formie, nasze możliwości się kurczą – jesteśmy mniej twórczy, nadwrażliwi i gorzej…
-
Prowadzenie zajęć zdalnie – do pobrania przewodnik od Centrum Edukacji Obywatelskiej
Ostatnie tygodnie upływają na zdalnej edukacji i zdalnych lekcjach, w zdalnej pracy i na zdalnych spotkaniach. Jak poprowadzić lekcje online, by angażowała uczniów i uczennice? Jak przygotować spotkanie, by sprawnie zrealizować jego…
-
Edukacja wczesnoszkolna zdalnie? Jak pracować z dziećmi z klas I-III?
Planowanie i realizacja nauczania zdalnego najmłodszych uczniów (klasy I-III) przebiega – z racji wieku uczniów i uczennic oraz konieczności zaangażowania rodziców – w odmienny sposób niż to ma miejsce w przypadku uczniów…
-
Wychowawca online – nowa rola i nowe zadania
Postawa wychowawców i wychowawczyń, ich zaangażowanie i sposób komunikowania się w czasie pandemii mogą zwiększyć poczucie bezpieczeństwa młodych ludzi. Mogą oni pomóc w radzeniu sobie z trudnościami w zarządzaniu uczeniem się i…
-
Kryzys jako szansa na lepszą szkołę
W trudnych czasach koronawirusa, które nie skończą się tak szybko, jak wszyscy byśmy chcieli, polska edukacja przeżywa naprawdę trudne chwile. I to nie tylko dlatego, że zamknięte są wszystkie szkoły i nikt…
-
Nagranie z webinarium „Jak oceniać w zdalnej edukacji”
Drodzy i Drogie, kolejnym naszym webinarium chcieliśmy odpowiedzieć na pytania i prośby zgłaszane do nas w sprawie oceniania w zdalnej edukacji: czy oceniać, jak oceniać, jak monitorować pracę uczniów, jak do specyfiki…
-
Jak uzyskać refleksję uczniowską online
Uczenie się jest najbardziej efektywne, jeśli jest procesem grupowym. W wielu szkołach, przy różnych rozwiązaniach związanych ze zdalnym nauczaniem, traci się wspólnotę uczących się. Czasem może być też tak, że uczennice i…
-
Lekcje zdalne z własnym podręcznikiem
Wiele uczniów i uczennic może mieć w obecnej sytuacji problem z dostępem do komputera. Warto zatem zastanowić się, co może być alternatywą do prowadzenia zajęć online. Rozwiązaniem jest przygotowanie przez nauczyciela czy…
-
Nauczanie zdalne. Potrzeby ucznia, nauczyciela i rodzica. Webinarium z Jackiem Pyżalskim
Drodzy i Drogie, zachęcamy do wysłuchania nagrania z webinarium „Skuteczne nauczanie i uczenie się zdalnie. Potrzeby ucznia, nauczyciela i rodzica”, które odbyło się w ramach naszego kursu internetowego poświęconego nauczaniu zdalnemu. Jednym…
-
Jak realizować gotowe scenariusze lekcji zdalnie?
Centrum Edukacji Obywatelskiej i inne organizacje zajmujące się edukacją mają w zasobach gotowe scenariusze lekcji przedmiotowych i tematycznych odwołujące się bezpośrednio do podstawy programowej. W sytuacji nauczania zdalnego bardzo często adaptacji wymagają…
-
10 zasad dobrej edukacji zdalnej według Centrum Edukacji Obywatelskiej
Odtworzenie tradycyjnej szkoły w edukacji zdalnej nie jest ani możliwe, ani celowe. Dlatego kluczowa staje się odpowiedź na pytanie, co jest najważniejsze w edukacji zdalnej na czas epidemii koronawirusa – czym powinna…
-
Nagranie z webinarium „Edukacja zdalna na SPEcjalne zamówienie”
Zapraszamy pedagogów i pedagożki, nauczycieli i naczycielki wspomagające i organizujące uczenie się dzieci ze specjalnymi potrzebami do wysłuchania nagrania z webinarium, podczas którego zastanawialiśmy się: – Na czym polega nowa rola pedagogów…
-
Jak pisać listy do rodziców? Poradnik dla nauczycieli
Dla rodziców, nauczycieli i polskiej szkoły nadszedł wyjątkowo trudny czas. Dyrektorzy i dyrektorki działają pod potrójną presją. Mierzą się z wysokimi oczekiwaniami, nałożonymi przez rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Stają wobec konkretnych organizacyjnych…
-
Zapraszamy na bezpłatny kurs internetowy dla nauczycieli/ek
Drodzy Nauczyciele, Drogie Nauczycielki! Od dwóch tygodni wszystkie szkoły w Polsce mierzą się z wyzwaniem organizacji zdalnego nauczania. Jeśli wciąż macie poczucie, że można to zrobić jeszcze lepiej, w sposób bardziej zaplanowany…
-
Współpraca i rozmowa nauczycieli/ek o zdalnym nauczaniu
Zdalna rozmowa nauczycieli i nauczycielek na temat nauczania online, może pomóc w planowaniu pracy w nowym trybie. Kluczowa jest tu nie tylko wymiana doświadczeń, dzięki której koledzy i koleżanki uczą się wzajemnie…
-
Nagranie z webinarium dla dyrekcji: Jak zorganizować zdalną edukację w szkole?
Drodzy Dyrektorzy i Drogie Dyrektorki, Rozporządzenie MEN dotyczące organizacji pracy szkół stawia Was przed trudnym zadaniem zorganizowania nauczania na odległość. Poza wyzwaniami takimi jak na przykład konieczność doboru narzędzi, z których będą…
-
Komunikacja i udzielanie informacji zwrotnej na zdalnym języku polskim
Przede wszystkim na naszych lekcjach, najważniejszą sprawą jest kontakt z uczniem. Język polski to przedmiot humanistyczny i człowiek jest tu na pierwszym miejscu. Nie tylko w omawianych treściach, ale przede wszystkim w…
-
Wskazówki Johna Spencera do nauczania zdalnego
Wskazówki do nauczania zdalnego znalazłam w niezwykle ciekawej publikacji Johna Spencera pt. 7 Big Ideas as You Shift Toward Online Teaching. W tym artykule postaram się przekazać część jego wskazówek, które moim…
-
Narzędzia i zasoby do edukacji zdalnej dla polonistów
Każdy przedmiot cechuje się zupełnie inną specyfiką. Kiedy czytam artykuły na temat narzędzi online, jakie mają nauczyciele różnych przedmiotów, różnorodność możliwości aż budzi mój zachwyt. Niestety, sprawa komplikuje się, gdy chcemy coś…
-
Nagranie z webinarium „Wychowawcza online. Jak to zrobić po nowemu?”
Zapraszamy nauczycieli i nauczycielki klas IV-VIII (nie tylko mających wychowawstwo) na webinarium, podczas którego zastanawialiśmy się: – Na czym może polegać rola wychowawcy w przygotowaniu uczniów i uczennic (a także rodziców) do…
-
Nagranie z webinarium „Edukacja wczesnoszkolna zdalnie”
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych edukacją najmłodszych dzieci – zarówno nauczycieli i nauczycielki, jak i rodziców, do obejrzenia webinarium „Edukacja wczesnoszkolna zdalnie? Jak pracować w nowej sytuacji z dziećmi z klas I-III”, podczas którego…
-
Nauczanie zdalne – zebrane inspiracje od nauczycieli/ek
Drodzy i Drogie, nauczanie zdalne to wyzwanie dla wszystkich nauczycieli. Podczas naszych webinariów dzielicie się linkami i materiałami, która przydają się Wam w pracy w tej nowej sytuacji. Postanowiliśmy zebrać te inspiracje…
-
Jak uczyć zdalnie? Odpowiedzi na pytania z webinarium
Drodzy i Drogie, raz jeszcze dziękujemy Wam za tak liczny udział w zeszłotygodniowym webinarium „Jak uczyć zdalnie? Kluczowe informacje i praktyczne wskazówki dla nauczycieli/ek” (nagranie tutaj). Poniżej znajdziecie odpowiedzi na wybrane pytania,…
-
W nauczaniu zdalnym ważne jest przede wszystkim JAK, a nie GDZIE
W związku z zamknięciem szkół i koniecznością przejścia na zdalne nauczanie mam kilka refleksji. Sądzę, że mogą być one trochę kontrowersyjne, mimo to chciałabym się nimi podzielić. W zaistniałej sytuacji wielu nauczycieli próbuje…