Czy można uczyć poprzez film? Czy film może pomóc lepszemu zrozumieniu historii Polski, a szczególnie ostatnich 100 lat naszej niepodległości? Oczywiście, że tak! Przekonuje o tym 9-letnie doświadczenie „Filmoteki Szkolnej. Akcja!”, czyli programu edukacji filmowej realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W ramach programu zakładane są szkolne kluby filmowe, które pobudzają uczniów i uczennice do refleksji, krytycznego myślenia, rozwijają ich wrażliwość, a także inspirują do tworzenia własnych produkcji filmowych.
Co się dzieje w szkołach?
Młodzi ze szkolnego klubu filmowego działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku oglądają klasyki światowego kina i polskiej kinematografii, które są wstępem do dyskusji m.in. o ich miejscu we współczesnym świecie. Zainspirowani filmem „Portret własny” Jacka Skalskiego stworzyli własne, krótkie dokumenty na temat tego, co jest ważne dla młodych ludzi.
Z kolei szkolny klub filmowy działający przy Szkole Podstawowej w Radziłowie przyjął nazwę ART Radziłów Crew. Grupa młodych ludzi zaczęła produkcję własnych filmów dokumentalnych. W roku szkolnym 2017/18 stworzyli film „Stygmaty”, który został doceniony na forum ogólnokrajowym m.in. I miejscem w IX Ogólnopolskim Konkursie Małych Form Dokumentalnych „Świat Wokół Mnie” i znalazł się w dwunastce najlepszych filmów podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity.
A w Szkole Podstawowej w Bargłowie Kościelnym w ubiegłym miesiącu odbył się Dzień Filmu Animowanego z Niepodległą. Uczestnicy poznali historię polskiego filmu animowanego oraz etapy pracy nad tworzeniem animacji. Obejrzeli polskie filmy animowane i tworzyli własne – techniką animacji poklatkowej. W ten sposób powstały pierwsze młodzieżowe animacje na temat niepodległej Polski.
Niepodległość w filmie
W tym roku szkolnym świętujemy ze szkołami 100-lecia odzyskania niepodległości poprzez spotkania szkolnych klubów filmowych wokół tematu „Film wobec historii”. Proponujemy szkołom scenariusze zajęć do takich filmów, jak: „Śmierć prezydenta”, reż. Jerzy Kawalerowicz, „Sól ziemi czarnej”, reż. Kazimierz Kutz czy „Kanał”, „Popiół i diament” lub „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy.
Jak założyć szkolny klub filmowy?
Założenie szkolnego klubu filmowego nie jest trudne, a taki klub stwarza młodym ludziom okazję do otwartej rozmowy i swobodnej wymiany poglądów, uczy ich sztuki prowadzenia dyskusji, jak również wyrabiania właściwych kryteriów oceny dzieł sztuki.
W programie „Filmoteka Szkolna. Akcja!” zapewniamy szkołom pakiet materiałów pomocniczych wspierający realizację zajęć szkolnych klubów filmowych. Uczniowie mogą wziąć udział w kursie internetowym, konkursie filmowym, Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej, natomiast nauczycielom zapewniamy bezpłatne szkolenia i wymianę doświadczeń w sieci współpracy szkół. Szkoły zapraszamy także do udziału w grze filmowej, w której nagrodą główną są warsztaty edukacji filmowej. Całe wsparcie w programie udzielane jest szkołom bezpłatnie.
Rekrutacja do programu „Filmoteka Szkolna. Akcja!” wciąż trwa! Więcej informacji TUTAJ>>