Film na lekcjach i po lekcjach

Czy można uczyć poprzez film? Czy film może pomóc lepszemu zrozumieniu historii Polski, a szczególnie ostatnich 100 lat naszej niepodległości? Oczywiście, że tak! Przekonuje o tym 9-letnie doświadczenie „Filmoteki Szkolnej. Akcja!”, czyli programu edukacji filmowej realizowanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.

W ramach programu zakładane są szkolne kluby filmowe, które pobudzają uczniów i uczennice do refleksji, krytycznego myślenia, rozwijają ich wrażliwość, a także inspirują do tworzenia własnych produkcji filmowych.

Co się dzieje w szkołach?

Młodzi ze szkolnego klubu filmowego działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku oglądają klasyki światowego kina i polskiej kinematografii, które są wstępem do dyskusji m.in. o ich miejscu we współczesnym świecie. Zainspirowani filmem „Portret własny” Jacka Skalskiego stworzyli własne, krótkie dokumenty na temat tego, co jest ważne dla młodych ludzi.

Z kolei szkolny klub filmowy działający przy Szkole Podstawowej w Radziłowie przyjął nazwę ART Radziłów Crew. Grupa młodych ludzi zaczęła produkcję własnych filmów dokumentalnych. W roku szkolnym 2017/18 stworzyli film „Stygmaty”, który został doceniony na forum ogólnokrajowym m.in. I miejscem w IX Ogólnopolskim Konkursie Małych Form Dokumentalnych „Świat Wokół Mnie” i znalazł się w dwunastce najlepszych filmów podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity.

A w Szkole Podstawowej w Bargłowie Kościelnym w ubiegłym miesiącu odbył się Dzień Filmu Animowanego z Niepodległą. Uczestnicy poznali historię polskiego filmu animowanego oraz etapy pracy nad tworzeniem animacji. Obejrzeli polskie filmy animowane i tworzyli własne – techniką animacji poklatkowej. W ten sposób powstały pierwsze młodzieżowe animacje na temat niepodległej Polski.

Niepodległość w filmie

W tym roku szkolnym świętujemy ze szkołami 100-lecia odzyskania niepodległości poprzez spotkania szkolnych klubów filmowych wokół tematu „Film wobec historii”. Proponujemy szkołom scenariusze zajęć do takich filmów, jak: „Śmierć prezydenta”, reż. Jerzy Kawalerowicz, „Sól ziemi czarnej”, reż. Kazimierz Kutz czy „Kanał”, „Popiół i diament” lub „Człowiek z marmuru” Andrzeja Wajdy.

Jak założyć szkolny klub filmowy?

Założenie szkolnego klubu filmowego nie jest trudne, a taki klub stwarza młodym ludziom okazję do otwartej rozmowy i swobodnej wymiany poglądów, uczy ich sztuki prowadzenia dyskusji, jak również wyrabiania właściwych kryteriów oceny dzieł sztuki.

W programie „Filmoteka Szkolna. Akcja!” zapewniamy szkołom pakiet materiałów pomocniczych wspierający realizację zajęć szkolnych klubów filmowych. Uczniowie mogą wziąć udział w kursie internetowym, konkursie filmowym, Wirtualnym Festiwalu Filmoteki Szkolnej, natomiast nauczycielom zapewniamy bezpłatne szkolenia i wymianę doświadczeń w sieci współpracy szkół. Szkoły zapraszamy także do udziału w grze filmowej, w której nagrodą główną są warsztaty edukacji filmowej. Całe wsparcie w programie udzielane jest szkołom bezpłatnie.

Rekrutacja do programu  „Filmoteka Szkolna. Akcja!” wciąż trwa! Więcej informacji TUTAJ>>

Zespół CEO - jako 60-osobowy zespół ekspertów i ekspertek edukacyjnych Fundacji CEO wspólnie piszemy artykuły z pomysłami i inspiracjami dla szkół



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close