• Strona główna
  • Ucz otwartości
  • Jak angażowac uczniów i uczennice w działania na rzecz społeczności lokalnej? Przewodnik dla nauczycieli i nauczycielek

Jak angażowac uczniów i uczennice w działania na rzecz społeczności lokalnej? Przewodnik dla nauczycieli i nauczycielek

Zrozumienie, jak działa świat wokół mnie, poczucie bycia jego ważną częścią, świadomość własnych praw i obowiązków, które mam jako obywatel lub obywatelka, wiara w to, że mogę wpływać na to, jak wygląda otaczająca mnie rzeczywistość – to istotne elementy pozwalające lepiej odnaleźć się młodemu człowiekowi na progu dorosłego życia. Ale nie są to rzeczy, których jest on w stanie nauczyć się wyłącznie z podręcznika, choćby był on najlepszy. Jedyną skuteczną drogą do tego jest stworzenie bezpiecznych warunków, w których dziecko będzie mogło doświadczyć pewnych rzeczy w praktyce – poznać okolicę i jej mieszkańców oraz mieszkanki, zrozumieć, jak ona działa, podjąć inicjatywę na jej rzecz i wziąć za nią odpowiedzialność czy współpracować z różnymi osobami i podmiotami na drodze do realizacji swojego celu. 

Zdajemy sobie sprawę z tego, że inicjowanie uczniowskich działań skierowanych do społeczności lokalnej to czasem trudna i wyboista droga. Wymaga dodatkowego wysiłku i czasu. Warto więc mieć przed oczami słowa Marii Montessori, która napisała kiedyś ,,w otoczeniu jest moc wychowawcza obecna dookoła, a wszyscy – dzieci i nauczyciel – mają w niej swój udział”.

Jaką moc wychowawczą ma ,,otoczenie” naszych uczniów i uczennic?

Otoczenie to miejsce, w którym młodzi ludzie żyją na co dzień. To widoki, które mijają w drodze do szkoły i do domu niemal każdego dnia. To infrastruktura, z której zdarza im się korzystać (parki, przystanki autobusowe, place zabaw). To instytucje działające w okolicy (np. ich szkoła, urząd gminy, kościół, świetlica miejska). I wreszcie otoczenie to przede wszystkim ludzie, których wokół siebie mają – rodzina, rówieśnicy, nauczyciele, sąsiedzi, pan sprzedawca z osiedlowego sklepu i pani pracująca w pobliskiej bibliotece.

Wszystkie te elementy nie istnieją w oderwaniu od siebie, wręcz przeciwnie – są z sobą powiązane, często zależą od siebie. Dzieje się tak, ponieważ osoby zamieszkujące określony obszar siłą rzeczy korzystają z tych samych zasobów, mają wspólne interesy czy potrzeby, trapią ich podobne problemy. Mówimy wtedy o tzw. społeczności lokalnej. Ale dostrzeżenie przez młodych ludzi tych powiązań i tego, że są ich częścią, jest zwyczajnie trudne. Trudne, ale kluczowe, i przy wsparciu wychowawcy, możliwe.

Jak wychowawca może pomóc młodym ludziom zaangażować się w sprawy lokalne?

,,Dziecko, które opuszcza ciało matki, nie wchodzi w naturalne środowisko, lecz w środowisko cywilizacji, w którym rozgrywa się życie dorosłych. […] Dlatego rodzice, a później nauczyciele muszą stać się dla dziecka łącznikiem, tłumaczem i interpretatorem skomplikowanego świata…” – podkreślała w innym miejscu Montessori. Jako wychowawca lub wychowawczyni możesz stać się tym ,,łącznikiem i interpretatorem” dla swojej klasy, a pomóc w tym może piąta część przewodnika „Wychowanie to podstawa”.

Z tego zestawu materiałów dowiesz się, jak wykorzystać godziny wychowawcze, codzienne sytuacje szkolne oraz dodatkowe działania, takie jak projekty edukacyjne, do rozwijania u uczniów i uczennic tych kompetencji, które dadzą im szansę na bycie świadomymi, znającymi własne możliwości i zaangażowanymi w lokalne sprawy obywatelami i obywatelkami.

W zestawie znajdziesz materiały zgromadzone wokół pięciu tematów:

  • Ja, moi uczniowie i uczennice oraz nasza szkoła jako część społeczności lokalnej. Dowiesz się tutaj, jak wyjaśniać klasie powiązania występujące w społeczności lokalnej i jak stworzyć ze szkoły ważne miejsce lokalnej aktywności.
  • Jak zainteresować uczniów i uczennice tym, co się dzieje w okolicy? Znajdziesz tu podpowiedzi, jak zachęcić klasę do spojrzenia na najbliższe otoczenie w inny sposób niż dotychczas i odkrycia jego potencjału.
  • Modelowanie postawy obywatelskiego zaangażowania w sprawy lokalne. Odkryjesz, jak poprzez własne postawy przekonać młodych ludzi do działania.
  • Jak zaangażowanie uczniów i uczennic w działania ze społecznością lokalną i na jej rzecz może wzmocnić mnie jako wychowawcę? Zobaczysz, co tobie może dać włączanie klasy w działania lokalne.
  • Jak zaangażowanie w działanie ze społecznością lokalną i na jej rzecz może wzmocnić uczniów i uczennice? I przede wszystkim, zastanowisz się nad tym, co konkretnie da dzieciom zachęcenie ich do podejmowania inicjatyw lokalnych.
POBIERZ PIĄTĄ CZĘŚĆ NARZĘDZIOWNIKA Z PROGRAMU
„WYCHOWANIE TO PODSTAWA”
 

 

Zapraszamy do obejrzenia webinarium poświęconemu angażowaniu uczniów i uczennic w działania lokalne.

Zobacz, co do tej pory przygotowaliśmy w ramach programu „Wychowanie to podstawa”


Zamieszczone materiały są fragmentem publikacji „Wychowanie to podstawa”, przygotowywanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Celem programu  “Wychowanie to podstawa” jest przygotowanie i upowszechnienie modelowego procesu planowania, tworzenia i wdrażania rozwiązań wzmacniających funkcję wychowawczą szkoły, nastawioną na kształcenie u uczniów i uczennic kompetencji społecznych, obywatelskich i osobistych, przy jednoczesnym wzmocnieniu inkluzyjności działań edukacyjnych.

Program jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach obszaru programowego Ucz otwartości, który wspiera budowanie w klasie dobrych relacji oraz pomaga nauczycielom i nauczycielkom podejmować z uczniami i uczennicami trudne tematy.

Program “Wychowanie to podstawa” korzysta z dofinansowania o wartości 109 tys. euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii z funduszy EOG w ramach Programu Edukacja. Jego partnerem jest Menneskerettighetsakademiet (Humans Rights Academy) z siedzibą w Oslo.

Kwota przyznanego dofinansowania w 85% współfinansowana jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 oraz w 15% z budżetu państwa.



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close