Jak mądrze wypoczywać w wakacje?

Jeszcze ostatnie zebrania rad pedagogicznych, ostatnie – oficjalne i nieoficjalne – podsumowania, sprawozdania, raporty, jeszcze może praca przy rekrutacji i przy organizacji nowego roku szkolnego, ale tak naprawdę już wszyscy czujemy zapach wakacji. Wreszcie będzie można odpocząć po tym nietypowym, męczącym, dziwnym roku szkolnym 2019/2020. Tak bardzo wszyscy tego potrzebujemy. Tymczasem może się okazać, że właśnie teraz, kiedy tak niezbędny jest nam odpoczynek, wypoczywać jest wyjątkowo trudno. Nie ucichły jeszcze emocje wzburzone przez ostatnie miesiące zdalnego nauczania, a po głowach krążą uporczywe, niechciane myśli, które często zatrzymują nas w szkole, przy pracy – zoomach, teamsach, librusach i vulcanach, przy uczniach i uczennicach tak dawno niewidzianych lub widzianych tylko podczas nietypowego rozdania świadectw. Czasem te myśli wybiegają niespokojnie w kierunku nowego roku, pytając, jaki on będzie – „normalny” czy nie całkiem, zdalny czy nie zdalny i o to, jakie koszty ostatnich miesięcy ujawnią się się we wrześniu… To skutek stresu, w którym żyliśmy bardzo długo. Chcielibyśmy zatrzymać ten kołowrotek natrętnych myśli, ale im bardziej się staramy, tym bardziej się mnożą. Co zatem robić? Jak przywrócić upragnioną równowagę?

  1. Uznajmy fakt, że jesteśmy przepracowani. Nie próbujmy zaprzeczać zmęczeniu. Zdejmijmy wreszcie kostiumy superbohaterów i pozwólmy sobie na bycie ludźmi. Postarajmy się też nie rzucać od razu w wir wakacyjnych przygotowań, planów i działań – to nie pomoże naszej mocno przestymulowanemu układowi nerwowemu. Wypoczynek to nie jest jeszcze jedno zadanie do wykonania. Wyhamujmy tak łagodnie, jak to możliwe.
  1. Żeby uspokoić rozbiegane myśli, wracajmy tak często, jak się da, do wrażeń zmysłowych. To może być np. chodzenie boso po piasku, po trawie czy nawet po własnym dywanie – chodzenie w taki sposób, aby uwrażliwić się na kontakt stóp z podłożem chwila po chwili. Gdzieś głęboko w nas drzemie dziecko, które potrafiło się cieszyć takimi chwilami tak po prostu. Spróbujmy je odnaleźć. Takie ćwiczenie przenosi łagodnie naszą uwagę na ciało i uspokaja rozedrgany współczulny układ nerwowy.
  1. Uruchamiajmy też inne zmysły – poświęćmy czas na wąchanie kwiatów czy powietrza po deszczu, na smakowanie świeżych owoców, warzyw czy nowych potraw, na patrzenie na zachody słońca czy pomidory dojrzewające w ogródku. Piszę „poświęćmy czas”, bo dobrze jest robić to powoli – tak, aby się tymi zapachami, smakami czy widokami nasycić. Pozwoli nam to ukoić skołatane nerwy. Nasz mózg dostanie informację, że zagrożenie minęło, skoro zwalniamy w codziennym pędzie. Ważne jest, żeby jak najbardziej skupić się na doświadczaniu rzeczywistości, a nie na rozmyślaniu o niej – kiedy zauważamy, że zaczynamy opowiadać sobie jakieś historie na temat tego, co zauważamy, łagodnie przenośmy uwagę z powrotem na zapachy, smaki, widoki.
  1. Uważajmy zwłaszcza na myśl w stylu: „Nie mam czasu na takie głupoty!” Zazwyczaj świadczy ona o tym, że nie potrafimy się zatrzymać i musimy ciągle działać w lęku, że coś nas w życiu ominie. Tymczasem życie to także (jeśli nie przede wszystkim) zapach włosów Twojego dziecka, smak tegorocznej truskawki nagrzanej słońcem czy widok psa otrzepującego się z wody. Co jeśli to nas ominie?…
  1. Wyjeżdżając do nowego miejsca, nie próbujmy zatem zobaczyć wszystkiego i doświadczyć wszystkiego. Dajmy sobie choć trochę czasu, aby się bez celu powałęsać po uliczkach, spokojnie wypić kawę czy zjeść lody i nasiąknąć atmosferą miejsca. Żeby się pośmiać i powygłupiać. Żeby doświadczyć intensywności życia. Przekonacie się, że wspomnienia z takich wakacji będą zupełnie innej jakości.
  1. Jak najwięcej przebywajmy wśród natury. Zieleń koi. Podobnie jak dźwięki przyrody. Pozwólmy sobie tego podoświadczać.
  1. Ruszajmy się. Ruch gra przeogromną rolę w uspokajaniu układu nerwowego, w obniżaniu poziomu hormonów stresu. Im bardziej nie chce nam się ruszać po tych miesiącach spędzonych przed ekranem komputera, tym bardziej tego potrzebujemy. Spacerujmy, pływajmy, grajmy z dziećmi w badmintona w parku. Ruch wyzwala endorfiny, a te na pewno nam wszystkim się przydadzą.

Warto pamiętać, że dbanie o siebie, którego elementem jest mądry i efektywny wypoczynek, to nie jest tylko inwestycja w samego/samą siebie. I na pewno nie egoizm. Paradoksalnie jesteśmy tym bardziej produktywni i kreatywni, im bardziej jesteśmy wypoczęci. To też inwestycja w relacje – bo wypoczęci mamy większą otwartość na drugiego człowieka, większą tolerancję na jego czasem trudne zachowania, działamy mniej impulsywnie. Na naszym wypoczynku korzystają więc nasze dzieci, partnerzy, przyjaciele czy inne bliskie osoby, a po wakacjach skorzystają nasi uczniowie, uczennice oraz współpracownicy i współpracowniczki.

Życzymy Wam więc w imieniu całego zespołu Centrum Edukacji Obywatelskiej wypoczynku, który jak najmocniej pozwoli Wam zanurzyć się w doświadczaniu życia z całym jego bogactwem, naładuje na nowo Wasze baterie i zregeneruje Wasze przepracowane ciała i umysły.

***

Jeśli temat dbania o relacje z samym sobą oraz o relacje z innymi Cię zainteresował, to już po wakacjach zachęcamy do zapoznania się z informacjami o programie „Wychowanie to podstawa”. Projekt jest nastawiony na kształcenie kompetencji społecznych, obywatelskich, osobistych oraz umożliwia – istotne w procesie wychowawczym – budowanie relacji, prowadzenie dialogu oraz krystalizację wartości i postaw. 

Więcej informacji na jego temat znajduje się pod linkiem: www.szkolatolerancji.ceo.org.pl/aktualnosci/wychowanie-podstawa-start-programu-wsparcia-dla-wychowawcow-klas-iv-viii 

 

Emilia Kędziorek

Emilia Kędziorek - koordynatorka programu wsparcia dla nauczycieli-wychowawców klas 4-8 SP "Wychowanie to podstawa"; od 26 lat nauczycielka licealna; certyfikowana trenerka redukcji stresu przy pomocy technik uważności (MBSR); prowadzi bloga poświęconego uważności (mindfulness); interesuje się zastosowaniem metod mindfulnessowych w pracy z uczniami i nauczycielami.

Dodaj komentarz

avatar


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close