Jak pomóc uczniom uczyć się w domu?

Zmiana trybu pracy, czyli obowiązkowa nauka zdalna dla klas 4-8 SP jest powrotem do sytuacji, którą znają nauczyciele, uczniowie i rodzice. Znają, ale na nowo muszą się w niej odnaleźć. Mając w pamięci poprzednie doświadczenie, warto zastanowić się, jak wspierać uczniów w samodzielnej nauce w domu. Pomoże to nie tylko w przygotowywaniu się do sprawdzianów, ale zaowocuje wzmacnieniem kompetencji uczenia się w przyszłości. Umiejętność uczenia się wydaje się być kluczową kompetencją w kontekście rozwoju osobistego, wyboru zawodu w przyszłości czy uczenia się przez całe życie.

Co możesz zrobić, by wspierać uczniów w samodzielnej nauce?

Planowanie

Planowanie nauki to podstawa i nie chodzi tu o plan lekcji. Zachęcaj uczniów do planowania swojej nauki. Możesz razem z nimi podzielić materiał do sprawdzianu na mniejsze porcje i wspólnie zaplanować przygotowanie do klasówki. Wystarczy kartka i kolorowe kredki. Wspólnie zdecydujcie jak rozłożyć materiał do nauki na poszczególne dni. Uwzględnijcie w planie przerwy w nauce oraz powtórki.

Jeśli edukacja zdalna w twojej klasie nie odwzorowuje planu lekcji, wytłumacz uczniom, że mogą dostosować plan dnia do swoich preferencji. Na przykład rano rozwiązywać zadania z matematyki, a po południu powtarzać słówka z angielskiego i sprawdzać, co się najlepiej sprawdza.

Planowanie to proces, możesz wprowadzać go etapami również na lekcji. Możesz też podzielić się z uczniami swoim planem działań edukacyjnych.

Jakość, nie ilość

Uczeń nie musi spędzać każdej minuty swojego życia zamknięty w pokoju i patrzący w książki. Warto mu o tym przypomnieć. Określ z uczniami, kiedy są najlepsze pory uczenia się i dlaczego. Możecie porozmawiać o sowach i skowronkach oraz dlaczego nauka z pustym brzuchem idzie ciężko. 

Zamknięcie szkół to dla niektórych uczniów okazja by się nie uczyć. Nauka w domu pod przymusem, może dać efekt przeciwny od zamierzonego. Może to czas na zmianę myślenia i ustalenie priorytetów? Określ z uczniami cele na najbliższe tygodnie, pomóż w ustalaniu priorytetów. W ten sposób wzmocnisz umiejętność planowanie ich działań. Podkreślaj znaczenie jakości w uczeniu się, a nie na ilości czasu przeznaczonego na naukę. 

Jeśli twoi uczniowie mają problem z utrzymaniem koncentracji, podziel się swoimi sposobami utrzymywania uwagi. Mogą to być proste sposoby, takie jak:

  • wyciszenie powiadomień w telefonie
  • świadomy wybór jednego zagadnienia do uczenia się w danych czasie – przeciwieństwo wielozadaniowości
  • podzielenia nauki na mniejsze części
  • regularne krótkie przerwy w nauce
  • wietrzenie pokoju
  • krótki spacer.

Miejsce do nauki

W domu pełnym rodziny ważne jest, aby uczeń znalazł spokojną przestrzeń do nauki. Nie zawsze będzie mieć do dyspozycji własny pokój. Nawet jeśli jest to przestrzeń dzielona z innymi domownikami warto ustalić zasady, by wzajemnie sobie nie przeszkadzać. Można też naprzemiennie korzystać z przestrzeni.

Sprawdzanie wiedzy

Sprawdzenie wiedzy to nie tylko klasówki i sprawdziany przygotowane przez nauczyciela. Zachęcaj uczniów by sami weryfikowali poziom swojej wiedzy. Pokaż im, gdzie mogą znaleźć pytania i zagadnienia do opracowania. Korzystaj z quizów, by zachęcić uczniów do samodzielnego ich wykorzystywania. Quizy sprawdzą się jako powtórka materiału i wzmocnią zapamiętywanie informacji. Możesz wykorzystać, którąś z aplikacji: Quizlet, Quizizz, Kahoot, Google Forms, do której dostęp mają też uczniowie.

Nauka w parach czy grupach

Zachęcaj uczniów do częstych kontaktów, nawet jeśli mogą to być tylko spotkania online. Jeśli twoi uczniowie wcześniej uczyli się w parach lub małych grupach, nadal mogą to robić przez Zooma czy Teamsy. Dzięki temu nie tylko będą się uczyć, ale również podtrzymują kontakt z rówieśnikami.

Czas przed ekranem

Ze względu na tryb prowadzenia zajęć oraz zmniejszenie liczby spotkań twarzą w twarz, czas spędzony przed ekranem znacząco się wydłuża. Zachęcaj uczniów do świadomego odkładania telefonu, spacerów, czy czytania papierowych książek. Możesz zapoznać ich z pojęciami cyfrowego dobrostanu i cyfrowej równowagi, które pomogą im świadomie korzystać z internetu. Nawet jeśli nie zmienią sposobu korzystania z technologii w ciągu jednego dnia, warto o tym mówić.

Świadome i skuteczne uczenie się to działanie, a nie bierne oczekiwanie, że informacja sama wejdzie do głowy. Omów z uczniami na lekcji wychowawczej, jak efektywniej uczyć się w domu. Wspólnie możecie przygotować plan działania, a potem dzielić się swoimi doświadczeniami, wątpliwości i sukcesami.

O autorce tekstu

Katarzyna Pijanowska – w CEO koordynuje działania interwencyjne dla nauczycieli i dyrektorów. Filolożka, trenerka efektywnego uczenia (się) oraz trenerka kompetencji cyfrowych. Zajmuje się propagowaniem metod skutecznego uczenia się. Miłośniczka języków obcych, szwedzkich kryminałów i notatek obrazkowych.



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close