Jak postawić pierwsze kroki w odpowiedzi na wyzwania klimatyczne z uczniami i uczennicami edukacji wczesnoszkolnej?

Dzieci nie są obojętne na zmiany klimatyczne

Badania wskazują, że aż 88% dzieci w wieku od 6 do 12 lat martwi się zmianami klimatycznymi. Prawie tyle samo respondentów wierzy w swój indywidualny wkład w ratowanie planety (85%). Kampania „Mistrzowie klimatu Cartoon Network” porusza ważne zagadnienia dotyczące ekologii i w przyjazny sposób zachęca najmłodszych do dbania o otaczający nas świat.

Zasada 3U: unikaj, utylizuj, używaj ponownie

Zmiany klimatyczne są zjawiskiem bardzo złożonym. Wierzymy, że zdobycie rzetelnej wiedzy ekologicznej będzie miało realny wpływ na ochronę klimatu. Jako partner merytoryczny kampanii Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało materiały edukacyjne z myślą o uczniach i uczennicach klas I-III, aby od najmłodszych lat kształtować w nich przekonanie, że każdy krok jest ważny w walce o czystą planetę.

Materiały opierają się na filmach edukacyjnych, zamieszczonych na stronie Cartoon Network. Filmy trwają niecałą minutę. Bohaterowie znani z kreskówki „Craig znad Potoku”, zachęcają do wprowadzenia do codziennych praktyk zasady 3U – unikaj, utylizuj, używaj ponownie. A wszystko po to, żeby chronić świat!

Materiały edukacyjne kampanii „Mistrzowie klimatu” obejmują:

  • wprowadzenie

Dlaczego już od najmłodszych lat warto kształtować u uczniów i uczennic postawę odpowiedzialności za otaczającą nas rzeczywistość? Kilka słów od Elżbiety Krawczyk, szefowej Działu Edukacji Globalnej i Ekologicznej Centrum Edukacji Obywatelskiej

  • scenariusz lekcji stacjonarnej (45 min)
  • scenariusz lekcji zdalnej (30 min)

Scenariusze zajęć są przewodnikiem dla nauczyciela/nauczycielki. Zawierają wskazówki metodyczne wyjaśniające, w jaki sposób przeprowadzić zajęcia. Materiały zawierają cele lekcji oraz kryteria sukcesu. Scenariusze można wykorzystać w edukacji stacjonarnej lub zdalnej.

  • prezentację

Prezentacja jest bezpośrednio powiązana ze scenariuszami i „prowadzi” przez zajęcia.

  • kartę pracy z zadaniem domowym

Karta pracy z zadaniem domowym zawiera 3 aktywności. Uczeń/uczennica może wykonać wszystkie lub wybrać jedno. Zadania mogą być wykonywane samodzielnie, w parach lub z bliskimi.

Materiały koncentrują się na trzech obszarach związanych z edukacją proekologiczną dzieci klas I-III:

  1. unikaniu zbędnych opakowań w czasie zakupów,
  2. utylizacji odpadów (segregacji),
  3. recyklingu, czyli ponownym wykorzystywaniu odpadów.

Są to działania, które mają budować wrażliwość na środowisko i wyzwania ekologiczne oraz zachęcać do dalszego angażowania się w ratowanie planety na zasadzie „małych kroków”.

Materiały zostały przygotowane przez Justyną Wiśniewską, nauczycielkę wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, od wielu lat zaangażowaną w tematykę ochrony środowiska, chociażby poprzez realizację wielu projektów z edukacji ekologicznej, na przykład: „Ekozespoły”, „Bystrzyca moja rzeka”, „Ratujmy kasztanowce”, „Sowy w Polsce”.

Podejmij wyzwanie i stwórz wirtualny ogród

Pracę ze scenariuszami można wzbogacić podejmując wyzwania zamieszczone na stronie Cartoon Network. W akcji wzięło udział już prawie sześćset tysięcy osób z całego świata! Uczestnicy każdego dnia podejmują wyzwania, skłaniające do aktywności w domu, szkole i lokalnych społecznościach. Zadania dotyczą tematów w różnych kategoriach: odpowiedzialnego podróżowania, recyklingu, odżywania, energii, wody, fauny i flory. Postępy wszystkich biorących udział w kampanii osób są rejestrowane na wirtualnej mapie pokazującej ukończone wyzwania. Za wykonane zadania można otrzymać nagrodę w postaci wirtualnej rośliny i stworzyć własny, wirtualny ogród. Inicjatywa jest wspierana przez Fundację WWF, jedną z  największych światowych organizacji zajmujących się ochroną przyrody.

POBIERZ MATERIAŁY EDUKACYJNE

 


Źródło:
https://cartoonnetworkclimatechampions.com/pl-pl/, dostęp 6.09.2021.


  1.  WarnerMedia zlecił internetową ankietę, reprezentatywną w skali każdego kraju, wśród 4124 dzieci w wieku 6-12 lat, w 13 krajach regionu EMEA (Niemcy, Francja, Włochy, Polska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Belgia, Holandia, Luksemburg, Wielka Brytania, Republika Południowej Afryki, Rumunia, Turcja i Czechy).  W Polsce w badaniu wzięło udział 500 dzieci. Badanie przeprowadziła firma Quantilope. Czas trwania: 28 maja – 11 czerwca 2021 roku.


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close