Jak przygotować się do powrotu do edukacji stacjonarnej? Cz. I

Przygotowanie się do powrotu do szkół i ponowne wprowadzenie uczniów i uczennic w świat edukacji stacjonarnej to niemałe wyzwanie dla nas wszystkich. W pierwszych dniach edukacji hybrydowej warto skorzystać z pomysłów, które sprawdziły w innych szkołach. Poniżej zebraliśmy propozycje, które pomogą w procesie przygotowań do spotkania z uczniami i uczennicami twarzą w twarz.

W tabeli poniżej znajdziecie wiele inspiracji. Wiemy, że nie wszystkie są realne do wprowadzenia w każdej szkole. Wspólnie zdecydujcie, które z nich są adekwatne do Waszej sytuacji, Waszych oczekiwań oraz potrzeb uczennic i uczniów. Nie ma jednej recepty na dobry powrót do “trochę innej” szkoły – korzystajcie więc z inspiracji dowolnie, rozmawiajcie o nich i decydujcie, co najlepiej sprawdzi się u Was. W tym procesie warto też zapytać o zdanie samych uczniów i uczennice! 

W tej części artykułu pochylimy się nad rozwiązaniami, które pomogą nauczycielom i nauczycielkom przygotować się do współpracy z gronem pedagogicznym oraz zadbać o dobrostan uczniów i uczennic w pierwszych tygodniach po powrocie do szkół.

A. Przygotowanie nauczycieli i nauczycielek

Warto zadbać o ponowną integrację grona pedagogicznego i jego dobrostan oraz wsparcie kompetencyjne nauczycieli i nauczycielek w pierwszych tygodniach pracy.

W ramach przygotowań  W pierwszych dniach lub tygodniach 
  • Zorganizujcie spotkanie integracyjne grona pedagogicznego w niezobowiązującej atmosferze na świeżym powietrzu (np. grill na szkolnym boisku).
  • Zadbajcie o współpracę nauczycieli i nauczycielek w grupach zadaniowych (np. pracujących wspólnie wychowawców lub nauczycieli przedmiotowych).
  • Przedyskutujcie, co jesteście skłonni zmienić w całej szkole w toku powrotu (np. rezygnacja z ocen w pierwszych dniach pracy z uczniami i uczennicami, praca metodą projektu, itd.). Zakomunikujcie to uczniom i uczennicom oraz ich rodzicom. Wspólnie przygotujcie się do tych zmian.
  • Wprowadźcie system wzajemnego wspierania się nauczycieli i nauczycielek w parze (wybranej przez samych zainteresowanych).
  • W gronie wychowawców klas i innych nauczycieli i nauczycielek wypracujcie plany pracy dla powracających do szkół uczniów i uczennic.
  • Wprowadźcie cotygodniowe, krótkie spotkania rady pedagogicznej (stacjonarnie lub online), by monitorować sytuację w szkole i wymieniać się informacjami.
  • Na spotkaniu rady pedagogicznej wykonajcie ćwiczenie “Koło zamachowe dobrostanu / wypalenia” (ćwiczenie opisane jest w publikacji “Wychowanie to podstawa cz. 1”, str. 36 i następne).
  • Stwórzcie zasilaną wpisami nauczycieli i nauczycielek “tablicę ogłoszeń”: co się sprawdziło lub sprawdza, co zadziałało lub co działa w pierwszym tygodniu pracy. 
  • Zastanówcie się, czy chcecie wprowadzić do pracy w szkole jakąś drobną zmianę (np. nowy szkolny rytuał lub nową metodę pracy), która symbolicznie pokaże nowe otwarcie i pomoże reintegrować wspólnotę szkolną.
  • Wprowadźcie wewnątrzszkolne superwizje dla nauczycieli i nauczycielek lub zorganizujcie tzw. grupy Balinta, prowadzone przez pedagogów lub psychologów szkolnych.
  • Wprowadźcie w pokoju nauczycielskim jedną wyraźną zmianę, która ucieszy nauczycieli i nauczycielki i będzie symbolem powrotu do nowej szkoły (np. nowe kubki, kwiatki w oknie, obrazki lub zdjęcia na ścianie czy wygodny fotel).
  • Ustalcie stałe godziny w tygodniu, podczas których dostępny dla wszystkich nauczycieli i nauczycielek będą dyrektor/ka i szkolny psycholog/żka lub pedagog/żka. Zadbajcie o zachęcenie kadry do dzielenia się trudnościami związanymi z powrotem do szkoły.
  • Wprowadźcie możliwość skorzystania przez tych nauczycieli i nauczycielki, którzy tego potrzebują, wsparcia specjalistów zewnętrznych (lub przynajmniej szkolnego psychologa/żki).
  • Stwórzcie na spotkaniach rady pedagogicznej przestrzeń na wzajemne podziękowania i gratulacje, by docenić to, co we współpracy udało się zrobić w edukacji zdalnej oraz doceniać sukcesy własne i innych osób z zespołu.
 
  • Zorganizujcie warsztat dla rady pedagogicznej “Jak reintegrować klasę po okresie pracy zdalnej” (więcej informacji znajdziecie w tym artykule).
 
  • W czerwcu lub lipcu znajdźcie czas na spokojną, szczerą rozmowę o edukacji zdalnej i wnioskach z tego okresu. Nie poprzestawajcie na tym, że „daliśmy radę”. Postarajcie się wyciągnąć z tego doświadczenia wnioski, które pomogą Wam w pracy z uczniami i uczennicami (np. co się udało i dlaczego, co nie zadziałało i jak moglibyśmy to zrobić inaczej).

 

B. Zadbanie o dobrostan uczniów i uczennic

Uczniów i uczennice warto zapewnić, że powrót do stacjonarnej szkoły nie odbije się negatywnie na ich dobrostanie, a odzyskane poczucie bezpieczeństwa, przynależności i relacje rówieśnicze z czasem zaczną wspierać proces uczenia się.

W ramach przygotowań  W pierwszych dniach lub tygodniach 
  • Przed spotkaniem z uczniami i uczennicami zapytajcie ich (najlepiej anonimowo, np. poprzez menti.com lub ankietę online), czego obawiają się w obliczu powrotu, z czym wracają, czego potrzebują, by dobrze funkcjonować w szkole. Wnioski z ich odpowiedzi weźcie pod uwagę planując swoje działania.  
  • Zacznijcie od wspólnego zrobienia czegoś miłego, niezwiązanego z lekcjami (np. spacer, pójście na lody, piknik, itp.). Najlepiej pomysł na takie wydarzenie wybrać wspólnie z uczniami i uczennicami.
  • Udostępnijcie uczniom i uczennicom informacje, gdzie mogą szukać pomocy, jeśli nie radzą sobie z nową sytuacją (np. telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111).
  • Zaplanujcie min. 1 lekcję z psychologiem/ożką lub pedagogiem/żką szkolnym w pierwszym tygodniu stacjonarnej pracy. 
  • Zaproponujecie uczniom i uczennicom rozmowę o emocjach, które towarzyszą im w pierwszych dniach stacjonarnych zajęć. Warto zachęcić ich do odpowiedzi na pytania “Jak się czuję?”, “Z czym przychodzę po okresie edukacji zdalnej?”, “Czego potrzebuję, by dobrze funkcjonować w szkole?”. Możecie przy tym wykorzystać wskazówki i ćwiczenia w publikacji „Wychowanie to podstawa cz. 2″, str. 18-25. 
  • Przygotujcie zajęcia odbudowujące poczucie sprawstwa uczniów i uczennic (np. jakie są moje mocne strony, czego się nauczyłem/am w czasie lockdownu, jak chciałbym/abym organizować teraz swoje chodzenie do szkoły, czego chciałbym/ałabym się dowiedzieć teraz w szkole).
  • Wykorzystajcie część czasu w pierwszym tygodniu pracy stacjonarnej  na praktyczne zajęcie wykonywane na rzecz szkoły (np. uczniowie i uczennice przywracają szkole uczniowski charakter po długiej nieobecności).
  • Zorganizujcie przerwy na świeżym powietrzu (np. na szkolnym boisku).
  • Przygotujcie w szkole strefę relaksu lub strefę ciszy – dla wielu uczniów i uczennic dużym szokiem będzie hałas, od którego się odzwyczaili.
  • Uwzględnijcie wnioski z obecnej sytuacji w pracach nad programem profilaktyczno-wychowawczym szkoły na kolejny rok.
  • Wymyślcie kreatywny sposób na powitanie uczniów i uczennic w szkole (np. witanie ich codziennie w drzwiach, witanie przez radiowęzeł piosenką lub wierszem).
  • Zaproponujcie udział w grach edukacyjnych, ćwiczeniach i zadaniach, które zbudują poczucie wspólnotowości i bycia częścią grupy, pozwolą poznać się na nowo, wspólnie rozwiązać jakiś problem. Możecie skorzystać z naszych inspiracji:
  • Rozważcie rezygnację z dzwonków w pierwszych tygodniach pracy – uczniowie i uczennice nie mieli dzwonków w domu i sami pilnowali czasu.
 

 

Zachęcamy także do zapoznania się z drugą częścią artykułu „Jak przygotować się do powrotu do edukacji stacjonarnej? Cz. II”.

Autorki i autorzy: Katarzyna Grubek, Iwona Kluge, Tomek Kołodziejczyk, Elzbieta Krawczyk, Danuta Sterna, Małgorzata Stodulna, Michał Szczepanik, Michał Tragarz, Jędrzej Witkowski, Sylwia Żmijewska-Kwiręg.



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close