Opis materiału
Budowanie edukacyjnej pewności uczniów i uczennic to ważny obszar pracy nauczycieli i nauczycielek. By młodzi ludzie mogli ją zdobywać, potrzebują rozwijania różnych kompetencji: od umiejętności rozwiązywania zadań przez konstruowanie informacji zwrotnej aż po refleksję nad własnym procesem uczenia się. Takie kompetencje sprawiają, że uczniowie i uczennice potrafią określić, czego już się nauczyli, a czego chcieliby się nauczyć.
Kolejne webinarium w ramach “Odpornej szkoły” poświęciliśmy temu, jak podczas edukacji zdalnej budować edukacyjną pewność uczniów i uczennic, stosując ocenę koleżeńską i samoocenę. Zachęcamy do obejrzenia nagrania i zapoznania się z materiałami dla nauczycieli i nauczycielek na ten temat.
Jakie zagadnienia poruszyliśmy podczas webinarium?
Wspólnie zastanawialiśmy się:
- czym jest ocena koleżeńska i samoocena,
- od czego zacząć przy wprowadzeniu tych praktyk,
- jak pomóc uczniom i uczennicom w odbiorze samooceny i oceny koleżeńskiej,
- jaki jest uczący aspekt samooceny i oceny koleżeńskiej.
Kto skorzysta z treści przekazanych w ramach webinarium?
Webinarium skierowane jest do wszystkich nauczycieli i nauczycielek, którzy chcą zacząć stosować samoocenę i ocenę koleżeńską. Również dla tych, którzy poszukują sprawdzonych metod pracy z uczniami i uczennicami oraz inspiracji do działania.
Podczas spotkania online swoimi doświadczeniami oraz wskazówkami dotyczącymi stosowania oceny koleżeńskiej i samooceny podzieliły się:
dr Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka, dydaktyczka współpracująca ze Szkołą Edukacji, adiunkt Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży, zaburzeniami zachowania oraz interwencją kryzysową.
oraz nauczycielki-praktyczki:
Barbara Jaworowicz – nauczycielka fizyki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Skulsku
Justyna Wiśniewska – wicedyrektorka, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 30 w Lublinie
Marlena Kałużniak – nauczycielka języka niemieckiego w Szkole Podstawowej nr 3 Zakopanem
Spotkanie poprowadziła Ewelina Gorczyca – koordynatorka i ekspertka w programie “Szkoła Ucząca się”, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, pracowniczka dydaktyczna Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Projekt jest finansowany w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.
Materiał jest dostępny na licencji Creative Commons „Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe” (CC BY-NC 4.0). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Edukacji Obywatelskiej. Utwór powstał w ramach cyklu „Odporna szkoła”, realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszych informacji, w tym informacji o stosownej licencji, posiadaczach praw oraz o cyklu „Odporna szkoła”. Treść licencji jest dostępna na stronie.