W Centrum Edukacji Obywatelskiej wierzymy, że by skutecznie nauczać online potrzebna jest nie tylko wiedza o dostępnych rozwiązaniach i narzędziach, ale także zmiana w metodyce. Brak fizycznej obecności uczniów w klasie stanowi dużą zmianę dla nauczycieli i nauczycielek. Pojawiają się także nowe pytania:
- Jak spowodować, aby uczniowie w ogóle chcieli uczestniczyć w nauce zdalnej? Jak ich zachęcić? Jeśli wcześniej uczniowie nie wiedzieli, po co uczęszczają do szkoły, to teraz mogą znajdywać wiele wymówek, aby w lekcji zdalnej nie uczestniczyć. Również, jeśli nauczyciel nie miał bardzo dobrych relacji z klasą, to teraz nie może liczyć na to, że uczniowie będą chcieli nauczyciela oglądać w Internecie.
- Co zrobić, aby uczniowie widzieli sens uczenia się przez Internet? Problem ten istniał też w nauczaniu rzeczywistym, ale wtedy uczniowie nie mieli wyboru. Była realizowana podstawa programowa, ale teraz niektórzy mogą sądzić, że da się tego uniknąć.
- Czy można sprawić, aby uczniowie czuli, że się czegoś w ten sposób nauczyli? W szkole nie zawsze o to dbaliśmy, a teraz sens nauki musi być widoczny.
- W jaki sposób towarzyszyć zdalnie uczniom, gdy się uczą? W klasie szkolnej mogliśmy podejść w czasie lekcji do każdego, ucznia, coś mu wyjaśnić i może pomóc. Widać było, kto sobie radzi, a kto nie, nawet wtedy, gdy było dużo uczniów. W zdalnym nauczaniu uczeń jest sam i jeśli „odpadnie”, to nikt tego nie zauważy.
- Jak zorganizować prace uczniów w parach lub grupach? Indywidulane uczenie się jest bardzo dobre, ale jednak dzięki pracy w zespole, uczniowie mogą uczyć się wzajemnie od siebie, współpracować i pokonywać wspólnie trudności. Wspólne uczenie się z koleżankami i kolegami jest motywujące.
- W jaki sposób zorganizować informacje zwrotną dla ucznia i odnieść się do jego refleksji?
Nasza ekspertka w programie Szkoła Ucząca Się przygotowała kilka praktycznych porad, które pomogą spróbować sprostać opisanym wyzwaniom. Dotyczą one najbardziej prostego zdalnego nauczania poprzez maila, Skype, zoom, a nawet telekonferencję telefoniczną. Zachęcamy do zapoznania się i wykorzystywania!
POBIERZ WSKAZÓWKI DO NAUCZANIA ZDALNEGO NAUCZANIA
2 komentarze
Pingback:
18 marca 2020 at 09:20Joanna
26 marca 2020 at 23:19Dobry wieczór,
czy jest możliwość uzyskania zaświadczenia udziału w webinarium
Pozdrawiam,