Jak uczyć zdalnie? Odpowiedzi na pytania z webinarium

Informacje o materiale

Data dodania: 25.03.2020

Grupa docelowa: Bibliotekarze, Nauczyciele przedmiotowi, Nauczyciele świetlicy

Artykuł

Poniżej znajdziecie  odpowiedzi na wybrane pytania, które zadaliście naszym ekspertom Krzysztofowi Jaworskiemu i Jackowi Ściborowi podczas webinarium „Jak uczyć zdalnie”. Rozwiewają oni wiele wątpliwości dotyczących tego, jak uczyć zdalnie.

1. Moja szkoła nie ma Google Suite. Czy jest podobna platforma z której mogłabym skorzystać?

Jeśli szkoła nie ma Google Suite dla Szkół i Uczelni (oficjalna nazwa usługi dla edukacji) najprostszym sposobem jest założenie tej platformy właśnie dla szkoły. W czasie pandemii Google bardzo ułatwia ten krok – wystarczy zarejestrować placówkę pod linkiem http://bit.do/gsuiterejestracja.

Tutaj znajdziecie wiele odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania: https://support.google.com/a/answer/139019?hl=pl

Drugą szkolną platformą do zdalnej współpracy jest MS Office 365 dla szkół (https://news.microsoft.com/pl-pl/features/aka-ms-zdalnaszkola/). Jest wiele materiałów, które tłumaczą, jak podpiąć Office 365 pod szkolną domenę – jeden z nich zrobiony przez Sławka Baturo, eksperta Microsoft i członka grupy Superbelfrzy RP znajduje się na fejsbuku pod tym linkiem: https://www.facebook.com/slawomirbaturo/videos/2757765924338179/

Oczywiście najlepszym miejscem informacyjnym jest strona Microsoft: https://www.microsoft.com/pl-pl/education/products/office

Oba rozwiązania MUSZĄ opierać się o szkolną domenę – miejsce w sieci z nazwą należącą do szkoły, które placówka musi kupić. A może już ma? W takim przypadku platformę założy ktoś, kto administruje domeną – poszukajcie w szkole tej osoby!

2. Czy jest możliwość używania Google Classroom jeżeli szkoła nie ma Google Suite?

Tak, Google Classroom jest odrębną usługą, z której może korzystać każdy użytkownik konta Google. Oczywiście najfajniej korzysta się z niej w ramach Google Suite dla Szkół i Uczelni, ale nie jest to wymóg konieczny.  – https://support.google.com/edu/classroom/answer/6025224?hl=pl

3. Czy Padlet jest płatny?

W podstawowej wersji jest bezpłatny, ale przy tym oferuje możliwość ustawienia tylko 3 tablic. Płatności zwiększające możliwości opisane są ponadto w menu narzędzia (prawy górny róg, pod znakiem zapytania).

4. [Czy] Conceptboard w wersji darmowej ma bardzo ograniczone możliwości – tylko tworzenie tablicy, nie można dzwonić, robić wideokonferencji, a zaproszeni goście nie mogą dodawać materiałów?

Conceptboard w wersji darmowej pozwala na pracę z nielimitowaną liczbą osób oraz tablic. Na jednej tablicy można dodać 50 obiektów (filmów, tekstów, plików). Ponieważ ograniczenie dotyczy wielkości wszystkich plików: do 500 MB, jeden plik może mieć więc wielkość do 10 MB. Przede wszystkim Conceptboard to tylko tworzenie interaktywnego zasobu, nie jest to narzędzie do wideokonferencji. Źródło informacji: https://conceptboard.com/plans/.

5. Jak zaprosić innych uczestników do wideokonferencji na Zoomie?

Najważniejsza wiadomość dotycząca ZOOM-a: limit 40 min. ze względu na sytuacją z koronawirusem został tymczasowy zniesiony.
Film instruktażowy dotyczący ZOOM-a i jego funkcjonalności: https://youtu.be/sqQWppyLWuE
Link do miejsca w powyższym filmie pokazującego, jak zaprosić innych uczestników: https://youtu.be/sqQWppyLWuE?t=317

6. Jak uczyć przedmiotów zawodowych, ekonomicznych?

Na platformie Khan Academy jest wiele materiałów i zadań, dotyczących mikro- i makroekonomii oraz z zakresu podstaw przedsiębiorczości. Uczniowie mogą więc obejrzeć / posłuchać wywiadów ze znanymi przedsiębiorcami.

https://pl.khanacademy.org/economics-finance-domain/microeconomics

https://pl.khanacademy.org/economics-finance-domain/macroeconomics

https://pl.khanacademy.org/economics-finance-domain/entrepreneurship2

https://pl.khanacademy.org/economics-finance-domain/core-finance

Narodowy Bank Polski – Portal Edukacji Ekonomicznej

https://www.nbportal.pl/wiedza/prezentacje

7. A co dla edukacji wczesnoszkolnej?

Trudno sobie wyobrazić dłuższą pracę online z najmłodszymi. Można jednak zachęcić ich do wykonania ćwiczeń na platformie Learning Apps – korzystając z już istniejących zasobów, umieszczając własne, a nawet zapraszając starszych uczniów i uczennice do tworzenia własnych.

LearningApps. https://learningapps.org

Na blogu programu “Nauczyciel/ka I klasa” (komponent Szkoły Uczącej Się) publikujemy przydatne wskazówki, a już w czwartek 19.03 marca zapraszamy na dedykowane tej grupie nauczycieli i nauczycielek webinarium (więcej informacji tutaj), dotyczące tego, jak uczyć.

https://blogiceo.nq.pl/edukacja1klasa/2020/03/12/nauczanie-zdalne-w-obliczu-zagrozenia-koronawirusem/#more-1336

Przygotujemy też listę aplikacji, platform i zasobów do wykorzystania z najmłodszymi. Zachęcamy jednak mimo wszystko do umiaru.

8. Czy hangouts możemy wysłać link pół godziny wcześniej na maila, aby uczniowie się połączyli?

Nie. To połączenie tu i teraz.

9. Ile osób jednocześnie może korzystać z hangouts?

W wersji podstawowej 10, w wersji szkolnej w ramach G Suite – 25.

10. Czy uczniowie powinni się zarejestrować na Padlet?

Nie. W związku z tym korzystają z linka bez rejestracji.

11. Czy na platformie Google Suite można rozmawiać ze wszystkimi uczniami? 

Oczywiście, z ograniczeniami Hangouts, o których pisałem wyżej.

12. Jaką minimalną prędkość powinien mieć mój internet w domu, aby przeprowadzić lekcję on-line?

Im większa prędkość Internetu i stabilność łącza, tym lepiej. U mnie w domu łącze 6/2 jakoś daje radę.

Podobne materiały

Film lub webinarium

Jak uczyć, by obniżać stres uczniów przed egzaminem?

Sprawdzaniu wiedzy towarzyszą emocje oraz stres. Z jakich metod korzystać na co dzień, by przekuwać je w
Zobacz
Artykuł

Nie masz czerwonego paska? Nie szkodzi

W ostatnim czasie zjawisko „czerwonego paska” budzi kontrowersje. Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie,
Zobacz
Film lub webinarium

Konflikt w radzie pedagogicznej. Co robić?

Konflikty to naturalny element pracy zespołowej i może być motorem rozwoju oraz korzystnych zmian.
Zobacz
Artykuł

Moja droga do uczenia bez ocen cyfrowych

Dobra praktyka nauczycielska do pracy bez ocen cyfrowych. Zawiera ankietę samooceny dla uczniów do pobrania.
Zobacz
Publikacja

Słowniczek oceniania kształtującego

Poznaj Słowniczek oceniania kształtującego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY