Jak wprowadzić OK Zeszyt, który ułatwia uczniom z Ukrainy naukę w polskiej szkole?

Wtłoczenie uczniów z Ukrainy w nasz system edukacji (przyswajanie niedostosowanej podstawy programowej i jego ocenianie) jest skazane na porażkę. OK Zeszyt to forma pracy, która zapewnia im kontynuowanie nauki bliżej momentu, w którym ją przerwali. W tym artykule dzielimy się wskazówkami i gotowymi materiałami do jej wprowadzenia.

Jako nauczyciele potrzebujemy rozwiązań, które:

  • zapewnią ukraińskim uczniom i uczennicom kontynuowanie uczenia się bez dodatkowego obciążenia psychicznego,
  • nie wpłyną na proces edukacyjny uczniów polskich, zwłaszcza tych przygotowujących się do egzaminów państwowych,
  • nie będą wymagały od nauczycieli i nauczycielek podwójnego przygotowywania się do zajęć.

OK zeszyt jest narzędziem do samodzielnej pracy uczniów. Niczego w nim nie narzucamy, staramy się, aby to oni byli autorami swoich notatek i prowadzili go w wybrany przez siebie sposób. Z OK zeszytu w wersji, którą proponujemy, z łatwością mogą skorzystać nauczyciele dotąd z nim nie pracujący. Więcej informacji na temat OK zeszytu znajdziecie w krótkim video.

Pomóż uczniowi wybrać temat i wspólnie określcie kryteria sukcesu

Na początku warto stworzyć uczniom przestrzeń do tego, żeby zastanowili się, co ich interesuje i nad jak tematem chcieliby popracować w kolejnych dniach (samodzielnie lub w parze). W sprawie uzgodnienia przedmiotu ich zainteresowania możecie porozumieć się w języku ukraińskim, np. poprzez tłumacza internetowego, z pomocą mamy lub innego ucznia. 

Warto pamiętać, że wybór tematu dla młodych ludzi może okazać się trudny i trzeba będzie ich w tym wesprzeć. Może to być np.: znajomość marek samochodów, przepisy na potrawy (polskie lub ukraińskie), historia mody, znajomość geografii kraju lub regionu, tworzenie słownika nieznanego języka, drzewa w okolicy itp. Najważniejsze jest bowiem to, by w pracy nad projektem młodzi ludzie znaleźli ukojenie, a nie by nauczycieli się czegoś, co jest zapisane w podstawie programowej.  

Po wyborze tematu warto poświęcić chwilę na wsparcie uczniów w ustaleniu, jaki cel będzie im przyświecał w kontekście jego zgłębiania, jakie zagadnienia chcieliby poznać lepiej, czego chcieliby się dowiedzieć, do czego będą dążyć. Kolejny krok polega na ustaleniu kryteriów sukcesu – z czego uczniowie będą zadowoleni, co dadzą im informację, że założony cel osiągnęli. 

Dalej już wszystko zależy od ucznia – OK zeszyt należy do niego. Może zamieszczać w nim zdjęcia, materiały, artykuły, rysunki, mapy myśli itd.

Warto jednak umówić się na stop klatki, w ramach których uczeń pokaże swoje postępy, opowie o tym, co sprawia mu satysfakcję, a z czym ma trudność. Proces, w którym jest, może także konsultować z kolegą lub koleżanką.

Oglądający OK zeszyt może przekazać (jeśli właściciel/ka zeszytu chce) informację zwrotną, która powinna zawierać: 

  • to, co uczeń zrobił dobrze (co udało mu się już wykonać z założonych kryteriów), 
  • czego jeszcze nie ma, a co warto przemyśleć lub zrobić, 
  • wskazówki, jak może nad tym pracować. 

W trakcie prowadzenia OK zeszytu uczeń powinien zastanawiać się także nad tym, czego się nauczył, co mu się podobało i z czym miał trudności. Warto zaproponować miejsce w zeszycie na takie refleksje.

Na początku pracy nad OK zeszytem należy ustalić, ile czasu będzie trwało prowadzenie OK zeszytu, aby w odpowiednim momencie można było podsumować pracę i świętować osiągnięte sukcesy.

OK zeszyt to sposób na zajęcia adaptacyjne pomagające odnaleźć się w nowej szkolnej rzeczywistości

Wypełniony OK zeszyt jest wspaniałą pamiątka uczenia się. Warto spróbować pracy z nim z kilku powodów:

  • Dziecko samo decyduje o swoim OK zeszycie i dzięki jego prowadzeniu uczy się, że jest sprawcze i samosterowne.
  • Pozwala zająć myśli ucznia sprawami niezwiązanymi bezpośrednio z wojną.
  • Nadaje sens uczeniu się.
  • Pozwala zająć ucznia, który czuje się obcy w szkole z polskimi dziećmi.

OK zeszyt można także potraktować jako zajęcie adaptacyjne, pomagające odnaleźć się w nowej szkolnej rzeczywistości w sposób bezpieczny i skupiony na potrzebach ucznia. W kolejnych tygodniach wspólnie zdecydujecie, czy chcecie kontynuować taki sposób uczenia się, czy uczeń będzie gotowy na zmierzenie się z tym, co w danym momencie proponuje program.

Jeśli jako nauczycielka lub nauczyciel zdecydujesz się prowadzić OK zeszyt z dzieckiem ukraińskim, powinieneś przedstawić mu opis pomysłu

Przygotowałyśmy wskazówki pomocne z tej sytuacji przetłumaczone przez znajomą Ukrainkę Ludę Krawczenko:

Wersja polska:

Proponuję Ci, abyś zajęła/zajął się tym, co Ciebie interesuje. Zastanów się, co byś chciał poznać. Może to być wszystko, czym tylko jesteś zainteresowana/y -decyzja zależy od Ciebie! 

Mam dla Ciebie zeszyt, który nazywamy Okej zeszytem i który należy tylko do Ciebie. Jak już wybierzesz temat, to sformułuj go w formie celu – co chciałabym/chciałbym osiągnąć, do czego będę dążyć. Potem zastanów się, co będzie cię satysfakcjonowało na zakończenie pracy z celem, czyli kryteria sukcesu. Powinny być określone bardzo konkretnie, abyś po pewnym czasie mogła/mógł ocenić co ci się udało osiągnąć. Możemy się umówić za tydzień, że mi pokażesz zeszyt i razem ocenimy, co się udało, a co nie. Możemy także poprosić innego ucznia, aby nam w tym pomógł. Będziemy odnosić się tylko do kryteriów sukcesu, które sam sobie postawiłeś. Zauważymy, które z nich zostały osiągnięte, które jeszcze nie i pomyślimy o wskazówkach, dotyczących dalszych Twoich działań. 

W swój OK zeszyt wpisuj swoje refleksje – czego się nauczyłeś, co jeszcze Cię interesuje, jakie masz trudności. To będzie unikalny zapis Twojego uczenia się. 

Pamiętaj, że możesz liczyć na moją pomoc. Powodzenia z Okej zeszytem!

Wersja ukraińska

Я пропоную вам подбати про те, що вас цікавить. Подумайте, що б ви хотіли знати, це може бути все, що вас цікавить, рішення за вами! У мене для вас є блокнот, який ми називаємо ОК, і який повністю належить вам. Вибравши тему, сформулюйте її у вигляді метичого б я хотів досягти, до чого прагнутиму. Отже, ви визначаєте мету. Потім подумайте, що вас задовольнить в кінці роботи з метою, тобто критеріями успіху. Їх слід визначити дуже конкретно, щоб через деякий час ви могли судити, чого ви досягли. За тиждень ми можемо домовитися, що ви покажете мені блокнот і разом оцінимо, що вийшло, а що ні. Ми можемо попросити іншого студента допомогти нам у цьому. Ми будемо посилатися лише на критерії успіху, які ви встановили для себе, зауважимо, які були досягнуті, а які ще не досягнуті, і подумаємо про поради щодо ваших наступних кроків. У зошит ОК запишіть свої роздумичого ви дізналися, що ще вас цікавить, які у вас труднощі. Це буде унікальний запис вашого навчання. Памятайте, що ви можете розраховувати на мою допомогу.

Удачі з блокнотом OK!

Materiały o OK zeszycie, które możecie wydrukować i przekazać swoim ukraińskim uczennicom i uczniom

Pod >> TYM LINKIEM << znajdziecie materiały, które możecie wydrukować i przekazać swoim ukraińskim uczennicom i uczniom. Warto zachęcić ich do wykorzystania naklejek w pracy nad własnym zeszytem. Być może okażą się inspiracją pomocną w graficznym indywidualizowaniu swoich pomysłów.

polonistka i nauczycielka retoryki; absolwentka i mentorka Szkoły Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności; koordynatorka wielu ogólnopolskich konferencji i programów edukacyjnych. W Centrum Edukacji Obywatelskiej zajmuję się komunikacją, jest także ekspertką w programie Szkoła ucząca się.

Danuta Sterna – ekspertka w programie Szkoła Ucząca Się prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO). Propaguję w Polsce ocenianie kształtujące i wprowadziła do edukacji polskiej metodę - OK zeszyt. Pracowała na Politechnice Warszawskiej i w liceach warszawskich, jako nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły. Jest autorką licznych publikacji i książek dla nauczycieli: „Ocenianie kształtujące w praktyce”, „Uczę (się) w szkole”, „Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce”, „OKmiks” i współautorką książki „Uczę w klasach młodszych” i „OK zeszyt”. Prowadzi blog: Oś świata - https://osswiata.ceo.org.pl/ Z zamiłowania ceramiczka i rysowniczka.



Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close