Porozmawiajmy o koronawirusie (odcinek 3)

Szkoły się zamykają ale to nie oznacza, że przez dwa tygodnie ludzie muszą przestać się uczyć. Jak piszemy o tym od kilku lat, edukacja to nie tylko lekcje w szkole, to proces, który odbywa się cały czas, czasem nawet nieświadomie – i może być sensowny albo nie. Możemy na przykład godzinami doskonalić swoją umiejętność gry w “Pacmana” albo rozwijać inną, trochę bardziej przydatną w życiu kompetencję (np. językową) albo pasję (np. filmową czy szachową). Jak pomóc dzieciom i młodym ludziom mądrze wykorzystać ten czas, nie tylko w celach rozrywkowych i towarzyskich (oczywiście online), ale też naprawdę rozwojowo? 

Na szczęście jest w Polsce sporo otwartych zasobów edukacyjnych do wszystkich poziomów nauczania i wszystkich przedmiotów. Chcemy wspólnie stworzyć listę tych zasobów, tak byście jako nauczyciele i rodzice mogli pokazać je dzieciom. Poniżej pokazujemy te najbardziej popularne i darmowe, ale jesteśmy gotowi uzupełniać ją o wasze propozycje – przysyłajcie za pośrednictwem Facebooka albo mailowo (na ogólny adres fundacji). Jest też wiele portali odpłatnych, ale tych – przynajmniej dziś – nie będziemy pokazywać.

 

JAK WSPIERAĆ UCZNIÓW, GDY SZKOŁA NIE PRACUJE?

Pewnie znajdą się tacy ludzie, którzy uznają, że skoro szkoły są zamknięte, to pozamiatane i nie ma o czym mówić. My jednak wiemy – widzimy to już z mediów społecznościowych oraz waszych maili i telefonów, że wielu nauczycieli chce kontaktować się z uczniami online i pomóc im dobrze wykorzystać te dwa tygodnie. To na pewno nie musi być – a nawet nie powinna – męka dla jednych ani drugich. A rodzice będą wam dozgonnie wdzięczni! 

To może być czas na czytanie dobrych książek (może nawet lektur), poszukanie informacji o rzeczach, które naprawdę nas interesują, a może nawet – zrobienie super projektu, na przykład  o … koronawirusie, epidemiach – kiedyś i teraz, budowie wirusów, dezinformacji czy międzypokoleniowej solidarności. Jutro przedstawimy krótki poradnik “projektowy” i “przedmiotowy”, teraz tylko kilka wskazówek, z jakich narzędzi można korzystać w kontaktach z uczniami:

  • grupy, fanpage, czaty i inne grupowe narzędzia komunikacyjne 
  • blogi klasowe (było ich tysiące w “Szkole z Klasą” i “WF z Klasą”) 
  • wspólne dokumenty w chmurze (np. Google.docs albo pad-y)
  • wirtualna klasa w chmurze (Microsoft, Google, Apple i inni giganci IT dają takie narzędzia, część polskich szkół już ich używa, ale są także oferty mniejszych firm)
  • komunikacja przez dziennik elektroniczny
  • wysyłanie propozycji, tekstów czy zadań mailem
  • komunikacja i zajęcia przez Skype, Zoom, Webex, itp.
  • narzędzia do quizów i wspólnej nauki (np. quizlet czy kahoot)

Oczywiście wspólnie z innymi nauczycielami i dyrekcją warto ustalić, z jakich narzędzi będzie korzystała szkoła do komunikacji z rodzicami i uczniami – na pewno główne komunikaty powinny się pojawiać na stronie internetowej szkoły i poprzez dziennik elektroniczny. Wydaje nam się jednak, że przy okazji koronawirusa można przetestować także inne narzędzia szybkiej komunikacji z dużą grupą odbiorców. Potraktujmy ten czas jako moment na testowanie nowych rozwiązań – nie tylko w zakresie sposobów witania się ze sobą, ale także uczenia się przez całe życie (LLL, czyli Life Long Learning) i w każdej dogodnej sytuacji (WWL, czyli World Wide Learning). 

Tekst został opublikowany również na stronie Fundacji Szkoła z Klasą

Alicja Pacewicz

Alicja Pacewicz - współzałożycielka i ekspertka Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej. Przewodnicząca Rady Fundacji Szkoła z Klasą. Współautorka licznych programów edukacyjnych, w tym: „Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej”, „Szkoła z klasą”, „Ślady przeszłości”, "Młodzi Przedsiębiorczy", „Młodzi Głosują”, „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, "Noc Bibliotek", a także podręczników i publikacji metodycznych. Współorganizatorka projektów współpracy międzynarodowej (m.in. Networking European Citizenship Education). Odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski za działania na rzecz społeczeństwa obywatelskiego.

Dodaj komentarz

avatar


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close