Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Porozmawiajmy o koronawirusie (cz. III)

Alicja Pacewicz

Szkoły się zamykają, ale to nie oznacza, że przez dwa tygodnie ludzie muszą przestać się uczyć. Jak piszemy o tym od kilku lat, edukacja to nie tylko lekcje w szkole.

Szkoły się zamykają, ale to nie oznacza, że przez dwa tygodnie ludzie muszą przestać się uczyć. Jak piszemy o tym od kilku lat, edukacja to nie tylko lekcje w szkole, to proces, który odbywa się cały czas, czasem nawet nieświadomie – i może być sensowny albo nie. Możemy na przykład godzinami doskonalić swoją umiejętność gry w “Pacmana” albo rozwijać inną, trochę bardziej przydatną w życiu kompetencję (np. językową) albo pasję (np. filmową czy szachową). Jak pomóc dzieciom i młodym ludziom mądrze wykorzystać ten czas, nie tylko w celach rozrywkowych i towarzyskich (oczywiście online), ale też naprawdę rozwojowo? 

Na szczęście jest w Polsce sporo otwartych zasobów edukacyjnych do wszystkich poziomów nauczania i wszystkich przedmiotów. Chcemy wspólnie stworzyć listę tych zasobów, tak byście jako nauczyciele i rodzice mogli pokazać je dzieciom. Poniżej pokazujemy te najbardziej popularne i darmowe, ale jesteśmy gotowi uzupełniać ją o wasze propozycje – przysyłajcie za pośrednictwem Facebooka albo mailowo (na ogólny adres fundacji). Jest też wiele portali odpłatnych, ale tych – przynajmniej dziś – nie będziemy pokazywać.

JAK WSPIERAĆ UCZNIÓW, GDY SZKOŁA NIE PRACUJE?

Pewnie znajdą się tacy ludzie, którzy uznają, że skoro szkoły są zamknięte, to pozamiatane i nie ma o czym mówić. My jednak wiemy – widzimy to już z mediów społecznościowych oraz waszych maili i telefonów, że wielu nauczycieli chce kontaktować się z uczniami online i pomóc im dobrze wykorzystać te dwa tygodnie. To na pewno nie musi być – a nawet nie powinna – męka dla jednych ani drugich. A rodzice będą wam dozgonnie wdzięczni! 

To może być czas na czytanie dobrych książek (może nawet lektur), poszukanie informacji o rzeczach, które naprawdę nas interesują, a może nawet – zrobienie super projektu, na przykład  o … koronawirusie, epidemiach – kiedyś i teraz, budowie wirusów, dezinformacji czy międzypokoleniowej solidarności. Jutro przedstawimy krótki poradnik “projektowy” i “przedmiotowy”, teraz tylko kilka wskazówek, z jakich narzędzi można korzystać w kontaktach z uczniami:

Oczywiście wspólnie z innymi nauczycielami i dyrekcją warto ustalić, z jakich narzędzi będzie korzystała szkoła do komunikacji z rodzicami i uczniami – na pewno główne komunikaty powinny się pojawiać na stronie internetowej szkoły i poprzez dziennik elektroniczny. Wydaje nam się jednak, że przy okazji koronawirusa można przetestować także inne narzędzia szybkiej komunikacji z dużą grupą odbiorców. Potraktujmy ten czas jako moment na testowanie nowych rozwiązań – nie tylko w zakresie sposobów witania się ze sobą, ale także uczenia się przez całe życie (LLL, czyli Life Long Learning) i w każdej dogodnej sytuacji (WWL, czyli World Wide Learning). 

Tekst został opublikowany również na stronie Fundacji Szkoła z Klasą

Alicja Pacewicz

ekspertka edukacyjna i współzałożycielka Centrum Edukacji Obywatelskiej. W latach 1994-2018 członkini zarządu i wiceprezeska Fundacji. Więcej 

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Znaczenie kompetencji w nowej podstawie programowej

dr Jędrzej Witkowski
Czytaj więcej

Czynne prawo wyborcze od 16. roku życia. Za i przeciw

Czytaj więcej

Jakiej podstawy programowej dziś potrzebujemy?

Alicja Pacewicz
Czytaj więcej

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności