Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla dyrektora
Artykuł

Rady dla dyrektorek i dyrektorów: jak podchodzić do podejmowania decyzji tej jesieni

Danuta Sterna

Portal edukacyjny Edweek przeprowadził wywiady z dyrektorami amerykańskich szkół i ekspertami edukacyjnymi, aby dowiedzieć się, jak dyrektorzy powinni podejmować trudne decyzje w tym roku szkolnym. Możliwe, że te rady przydadzą się też dyrektorom w Polsce.

Dyrektorki i dyrektorzy na całym świecie podejmowali już wcześniej wiele trudnych decyzji związanych z pracą placówek oświatowych w czasie epidemii koronawirusa. Nowy rok szkolny na pewno przyniesie jednak następne. Portal edukacyjny Edweek przeprowadził wywiady z dyrektorami amerykańskich szkół i ekspertami edukacyjnymi, aby dowiedzieć się, jak dyrektorzy powinni podejmować trudne decyzje w tym roku szkolnym. Możliwe, że te rady przydadzą się też dyrektorom w Polsce.

Podstawowa kwestia, na którą zwracają uwagę ekspertki i eksperci, to  stawianie uczennic i uczniów w centrum każdej decyzji, czyli decydowanie zgodnie z wartościami, wizją i misją szkoły.

A oto 7 wskazówek, które sformułowali:

1. Miej zawsze plan B

Niektóre stany i okręgi (przypomnienie redakcji: tekst dotyczy realiów administracyjnych USA) na początku tego lata przyjęły zasadę, że jedyną ścieżką dla szkół tej jesieni będzie „powrót do normalności”. W wielu miejscach podjęto decyzję o bezwzględnym powrocie do nauczania stacjonarnego. Przy czym niektóre szkoły decydują się na obowiązkowe noszenie maseczek, inne nie. Jednak rozprzestrzenianie się wariantu Delta podważa to założenie i możliwe, że szkoły będą musiały się z niego wycofać. Co prawda dyskutowany jest wymóg szczepień dla nauczycieli i uczniów w wieku poniżej 12 lat, jednak nie ma żadnych wiążących decyzji w tej sprawie.  Dlatego ważną zasadą, która powinna przyświecać działaniu dyrektorki i dyrektora szkoły jest to, aby zawsze mieć plan B i myśleć „Co jeśli?”.

2. Słuchaj uważnie uczennic, uczniów, nauczycielek i nauczycieli i rodziców

Niektóre szkoły organizują spotkania (często wirtualne), w których rodzice, nauczyciele, personel szkolny i uczniowie mogą wyrazić swoje opinie. Czasami takie spotkania są nagrywane, aby osoby niemogące w nich uczestniczyć, mogły zapoznać się z nagraniem. W czasie tych spotkań omawianych jest wiele kwestii, takich jak: plan zajęć, sposób funkcjonowania transportu  i wymagania dotyczące noszenia masek. Dzięki pozyskaniu opinii od wszystkich zaangażowanych w życie szkoły, można skuteczniej modyfikować plany zajęć, organizować nauczanie hybrydowe itp.

3. Zastosuj ankiety, aby być na bieżąco z nastrojami społeczności szkolnej

Podczas pandemii niektórzy dyrektorzy korzystali z internetowych ankiet, aby lepiej poznać potrzeby uczniów, rodziców i pracowników. Krótka internetowa forma kontaktu, którą można powtarzać co miesiąc czy nawet co tydzień, to świetne źródło informacji przydatnych w zarzadzaniu. Szczególnie w czasie epidemii, gdy sytuacja może dynamicznie się zmieniać. W ankiecie można zapytać wszystkich zainteresowanych i zainteresowane, o to co można robić inaczej i lepiej oraz jakie problemy widzą. Podejmowanie świadomych decyzji z uwzględnieniem zdania społeczności szkolnej powoduje, że są one lepiej akceptowane.

4. Zastanów się nad potencjalnymi problemami, które można przewidzieć

Przyszłość niesie wiele trudności. Jedną z nich może być nieobecność nauczycieli np. z powodu choroby. Aby zaradzić temu wyzwaniu, można razem z kilkoma szkołami zatrudnić dodatkowego nauczyciela zastępczego. Innym wyzwaniem na pewno będzie zróżnicowanie wiedzy i umiejętności uczniów i uczennic po poprzednim roku szkolnym. Wcześniejsze zastanowienie się nad rozwiązaniami, może być bardzo pomocne.

5. Kieruj się dobrem i bezpieczeństwem uczniów i uczennic

Przez bardzo długi czas szkoły były postrzegane jako instytucje przewidywalne i stabilne. Zaczynały rok szkolny w stałym terminie, miały stały harmonogram lekcji, realizowały ustalony program nauczania. Teraz dyrektorzy i dyrektorki znajdują się w sytuacji, gdy nieustannie trzeba podejmować szybkie decyzje i je zmieniać. Czym kierować się w takiej sytuacji? Warto pamiętać, że w centrum decyzji powinien być uczeń, jego potrzeby i bezpieczeństwo. Ważne jest, by brać pod uwagę potrzeby społeczne i emocjonalne (np. związane z poczuciem utraty rodziny i przyjaciół).

6. Konsultuj decyzje z innymi

Dyrektor lub dyrektorka podejmuje decyzje samodzielnie i bierze za nie odpowiedzialność. Zanim jednak to zrobi może przedyskutować ją na przykład z nauczycielami i personelem szkolnym. Na podstawie tej dyskusji zaś może zweryfikować własny osąd. Oprócz zasięgania opinii innych członkiń i członków społeczności szkolnej, pomocy można i warto poszukiwać u innych dyrektorów i dyrektorek szkół.

7. Nie bój się popełnić błąd

Każdy popełnia błędy, a w obecnej sytuacji, pełnej niepewności są one nie do uniknięcia. Warto być „transparentnym”: poinformować zainteresowane i zainteresowanych o czynnikach wpływających na daną decyzję, o tym, że podstawą jej podjęcia jest dobro ucznia. Dlatego trzeba poświęcić czas na wyjaśnienie decyzji. Warto też przedstawić możliwość zmiany decyzji, jeśli zmieniają się warunki lub decyzja okaże się nietrafiona. O zmianie również trzeba poinformować zainteresowanych.

Prelegentka trzyma w dłoni mikrofon i mówi do słuchaczy. Za plecami prelegentki wyświetla się napis z rzutnika: Letnia Szkoła Dyrektorów Szkół uczących się.

Tekst powstał na podstawie artykułu Kevina Bushweller i Araianny Prothero z 16 sierpnia 2021 r. opublikowanego na portalu Edweek.

Danuta Sterna

– promuje ocenianie kształtujące i OK Zeszyt w polskich szkołach. Więcej 

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Sala szkolna. Nauczycielka pokazuje uczennicom, jak rozwiązać zadanie.

Jak mądrze współpracować z organizacją społeczną?

Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Czytaj więcej
Konferencja. Dwie młode kobiety rozmawiają ze sobą z zaangażowaniem. Wokół nich znajdują się osoby uczestniczące w konferencji/

Już są! Nowe, bezpłatne projekty wsparcia dla nauczycieli

Michał Tragarz
Czytaj więcej
Sala konferencyjna podczas Letniej Szkoły Dyrektorów. Jedna z uczestniczek podnosi rękę, patrząc w kierunku osoby prowadzącej spotkania.

Efektywne zarządzanie szkołą

Aleksandra Kluj
Czytaj więcej

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności