Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Dla nauczyciela
Artykuł

Pomysły na Święta w szkole

Zespół CEO

Warto przypomnieć młodym ludziom, że upominek nie zawsze musi mieć materialny charakter, a czasem największym prezentem jest czyjaś obecność.

Święta w szkole są w ostatnich latach inne. Uczniowie i uczennice nie zawsze mają możliwość, by wymienić się prezentami i wspólnie spędzić czas w klasie. Jednocześnie większość z nich potrzebuje takiego kontaktu z rówieśnikami bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. W tej sytuacji warto przypomnieć młodym ludziom, że upominek nie zawsze musi mieć materialny charakter, a czasem największym prezentem jest czyjaś obecność.

Przygotowaliśmy trochę inspiracji, które mogą być pomocne w przeprowadzeniu godziny wychowawczej (lub każdej innej lekcji) pogłębiającej relacje pomiędzy uczniami i uczennicami. Aktywności mają zróżnicowany charakter tak, aby każdy i każda z Was znalazło wśród nich coś odpowiedniego dla swojej klasy.

Sugerujemy, aby o tym, jak będziecie obchodzić Święta w tym roku porozmawiać z samymi uczniami i uczennicami. Jeśli samodzielnie zadecydują, jakie aktywności podejmiecie, to z większym zaangażowaniem włączą się w ich organizację.

Bliskie spotkania online

Bardzo trudno jest zbudować atmosferę bliskości podczas grupowego spotkania online. Tym z Was, którzy wykorzystują w pracy Zoom lub Microsoft Teams, proponujemy skorzystanie opcji podziału grupy na mniejsze „pokoje”. W wirtualnych pokojach na 3 minuty spotykają się dwie losowo dobrane osoby (w każdej rundzie inne). Przed losowaniem nauczyciel lub nauczycielka odczytuje klasie pytanie, na które uczniowie i uczennice mają odpowiedzieć w danej rundzie. Pytanie powinno odnosić się do pozytywnych uczuć i cech – odpowiedź na nie to rodzaj prezentu dla drugiej osoby. Na przykład:

– Jaką Twoją cechą wziąłbym/wzięłabym od Ciebie, gdybym mógł/mogła?
– Gdyby wszystko było możliwe, to czego chciałbym/chciałabym dla Ciebie?
– Najbardziej podziwiam w Tobie…
– Gdybym mógł/mogła dać Ci wszystko, co dobre, to dałbym Ci…,
– Najfajniejszy moment lub najfajniejsze wspomnienie, które mam z Tobą to…
– Od początku naszej znajomości z tego, jak się zmieniłeś/zmieniłaś lub czego się nauczyłeś/nauczyłaś najbardziej podoba mi się…

Wskazówka: Przed realizacją tego ćwiczenia dobrze jest przedstawić uczniom i uczennicom listę pytań tak, by mogli przygotować się do zabawy. 

Świąteczne kartki lub memy

W tym roku nie jest możliwe wręczenie sobie tradycyjnych prezentów, jednak nadal uczniowie i uczennice mogą coś dla siebie wzajemnie przygotować. Proponujemy, by były to pełne życzliwości kartki świąteczne lub… memy.

Każda osoba w klasie w wyniku losowania (https://generujemy.pl/losowa_liczba) przygotowuje dla innej kartkę świąteczną, która zilustruje np. stwierdzenie „Gdyby wszystko było możliwe, to dałbym Ci…”. Uczniowie i uczennice mogą wykazać się tutaj nie tylko znajomością marzeń i aspiracji innej osoby, ale także własną kreatywnością.

W innej wersji tego ćwiczenia uczniowie i uczennice mogą przygotowywać dla siebie wzajemnie pozytywne memy. Mogą użyć w nich wybranego zdjęcia ściągniętego z klasowej platformy lub dowolnego obrazka z prawami do ponownego wykorzystania. Następnie przygotować opis – zdanie lub aforyzm uwzględniający zaletę, pasję lub sposób bycia – który pozytywnie wyróżnia daną osobę. To ćwiczenie – poza wzmocnieniem relacji w klasie – może być także punktem wyjścia do rozmowy o komunikacji w internecie oraz omówienia zjawisk takich jak hejt.

Wskazówka: Bardzo ważne jest, aby nauczyciel lub nauczycielka przygotował lub przygotowała kryteria sukcesu, które będą określały, co to znaczy, że kartka jest życzliwa. Jeżeli nie mamy pewności, czy kartki będą faktycznie pozytywne, to można również poprosić o ich wcześniejsze wysyłanie ich do nauczyciela lub nauczycielki.

Wskazówka: Po „wręczeniu” kartek chętni uczniowie i uczennice mogą pokazywać je innym osobom z klasy. Można również przygotować specjalną klasowa galerię.

Rozmowa o cechach Świętego Mikołaja

Święty Mikołaj to uosobienie wielu pozytywnych cech: dobroci, życzliwości, empatii, optymizmu, poczucia humoru, ale także dobrego gospodarowania czasem, umiejętności rozmawiania z reniferami czy nieprzejmowania się problemami. Proponujemy przygotowanie infografiki z cechami Świętego Mikołaja, którą następnie można wykorzystać do rozmowy o tych cechach w klasie.

W pierwszej części takiej rozmowy można poprosić uczniów i uczennice, by zastanowili się, która cecha Świętego Mikołaja najbardziej do nich pasuje. Mogą taką cechę zapisać na kartce lub po prostu zapamiętać.

Następnie według określonego przez nauczyciela lub nauczycielkę klucza wybierają jedną osobę w klasie i mówią jej, którą cechę Świętego Mikołaja ma. Po wykonaniu kilku rund takiego dawania sobie informacji zwrotnej każdy może sprawdzić, na ile jego własne przypuszczenia pokrywają się z tym, czego dowiedział się o sobie od kolegów i koleżanek.

Wskazówka: Przebieg tego ćwiczenia warto moderować tak, aby objęło całą klasę, czyli np. osoby o jasnych włosach wybierają osoby o ciemnych, chłopcy wybierają dziewczynki.

Święty Mikołaj spełnia życzenia

Rozmowa o tym, co dla Was ważne, może nie tylko zintegrować klasę i wzmocnić relacje, ale także dać nam nową wiedzę na Wasz temat jako grupy. Podczas świątecznego spotkania online proponujemy przyjąć założenie, że Święty Mikołaj spełnia wszystkie nasze marzenia i życzenia.

Uczniowie i uczennice zgłaszają swoje pomysły na to, co chcielibyśmy otrzymać od Świętego Mikołaja jako klasa (słodycze, zdrowie dla dziadków, koniec nauki zdalnej, a może dłuższe ferie?). Po przygotowaniu listy przeprowadzane jest głosowanie i dyskusja, mające na celu wybranie trzech elementów z listy, które są dla Was najważniejsze.

Wskazówka: Ćwiczenie można rozwinąć, przygotowując wspólny list do Świętego Mikołaja, w którym każda osoba dodaje kolejne zdanie do jego treści. 

Twórcza praca w grupach

Z uczuciami takimi jak tęsknota czy frustracja związana z obecną sytuacją można radzić sobie poprzez twórcze działanie. Proponujemy, by zachęcić uczniów i uczennice do kreatywnej pracy w grupach (np. 3-osobowych), z których każda przygotuje projekt i zaprezentuje go całej klasie jako prezent świąteczny.

Ważne, aby nie narzucać grupom formy, a jedynie określić kryteria sukcesu (np. praca ma obudzić pozytywne emocje w klasie, być zrozumiała dla wszystkich). Klasowe zespoły mogą przygotować np. wiersz, piosenkę, film, obrazek związany ze Świętami.


Opracowanie: Agnieszka Karlak, Emilia Kędziorek, Tomasz Kołodziejczyk, Katarzyna Małek

Zespół CEO

Podobne wpisy, które mogą Cię
zainteresować

Sala szkolna. Nauczycielka pokazuje uczennicom, jak rozwiązać zadanie.

Jak mądrze współpracować z organizacją społeczną?

Sylwia Żmijewska-Kwiręg
Czytaj więcej

Zmiany w podstawie. Temat nie tylko dla nauczycieli

Czytaj więcej
Nauczycielka, która słucha wykładu. Wokół niej inne osoby uczestniczące w tym wydarzeniu.

O myślach i uprzedzeniach, które wpływają na moje relacje w szkole

Czytaj więcej

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowych rozumianych jako otrzymywanie newslettera oraz informacji o produktach i usługach edukacyjnych oferowanych przez CEO, poprzez przesyłanie informacji za pomocą poczty elektronicznej, na podany adres e-mail [zg. z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)]. Nasza polityka prywatności