Uczniowie i uczennice wzmocnią nawyk czytania książek – rusza akcja edukacyjna „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”

Więcej niż 6 godzin dziennie – tyle czasu według amerykańskich badań spędza przed ekranem komputera lub smartfona znacząca część dzieci podczas pandemii COVID-19. Ten ogromny wzrost w stosunku do okresu sprzed pandemii niepokoi aż 85% procent rodziców. I nic dziwnego: dzieci większość tego czasu spędzają online, co grozi uzależnieniem od mediów społecznościowych i doświadczeniem cyberprzemocy. Alternatywą dla aktywności w sieci są tradycyjne książki, które z powodzeniem mogą rywalizować o uwagę najmłodszych. Konieczne jest jednak jak najwcześniejsze kształtowanie u nich nawyku czytania. Temu właśnie poświęcona jest akcja „Czytam sobie. Pierwsza klasa!”, skierowana do uczniów i uczennic klas pierwszych szkoły podstawowej, a także rodziców i nauczycieli. Zapisy już otwarte!

Ostatnich kilka miesięcy społecznej izolacji spowodowało, że możliwości zagospodarowania przez najmłodszych wolnego czasu znacznie się zmniejszyły. Dzieci nie mogły spotkać się z rówieśnikami, a w pewnym momencie nawet spędzać czasu na dworze. Bezpośrednie rozmowy i wspólną zabawę zastąpił kontakt z wykorzystaniem mediów społecznościowych oraz wspólne gry online. Również czas spędzany na nauce w znacznym stopniu oznaczał zajęcia przed ekranem komputera, bo z jego wykorzystaniem odbywała się edukacja zdalna.

O ile pandemia COVID-19 mogła przyczynić się do wzrostu czytelnictwa, to raczej miało to miejsce wśród dorosłych, a nie wśród dzieci. Rzadko zdarza się, że mają one wypracowany nawyk czytania i znacznie łatwiej skupić im uwagę na ekranie komputera niż książce – mówi Aleksandra Chaberska z wydawnictwa HarperCollins Polska, które jest jednym z Organizatorów Akcji – Akcja „Czytam Sobie. Pierwsza Klasa!” ma na celu zachęcenie dzieci do nauki samodzielnego czytania i pokazanie, że czas z książką może być nie tylko przyjemny, ale też aktywny i twórczy oraz ma pozytywny wpływ na przyszłość. Drugi ważny aspekt to wzmocnienie nawyków czytelniczych dzieci, a jak wiadomo najlepszą drogą do tego jest praca nie tylko z najmłodszymi, ale także z rodzicami i nauczycielami.

Organizatorzy akcji chcą pokazywać uczniom i uczennicom czytanie z czterech stron:

  1. 1. Jako formę relaksu i wyciszenia, a nie czynność, którą wykonuje się jedynie w szkolnej ławce (przewidziane jest między innymi czytanie w przytulnie urządzonym przez dzieci miejscu, a także przyjęcie czytelnicze).
    Jako punkt wyjścia do dyskusji i refleksji (rozmowa o uczuciach, które wzbudziła lektura, pozwoli wzmocnić umiejętności społeczne, a także zintegrować klasę).
    3. Jako inspirację do zabawy (uczniowie i uczennice będą mogli rozwiązywać zagadki, tworzyć gry czy wykonywać eksperymenty w oparciu o przeczytane książki).
    4. Jako bodziec do działania i podejmowania aktywności (akcja zakłada założenie klubu czytelniczego oraz promowanie czytania wśród innych uczniów i uczennic szkoły).

Takie wieloaspektowe ukazanie czytania najmłodszym ma ułatwić zerwanie ze stereotypem tej czynności jako nudnej i kojarzącej się ze szkolną dyscypliną. Różne formy pracy mają zachęcić do działania uczniów i uczennice o różnym temperamencie: tych spokojnych, chcących „zaszyć się” z książką w cichym miejscu, tych, którzy dobrze czują się w grupie i spełniają się dyskutując lub oddając wspólnej zabawie, a także urodzonych aktywistów, którzy będą mogli organizować akcje społeczne inspirowane książkami. Ważnym założeniem akcji jest też to, że rozmowa o książce ma być przestrzenią do wyrażania siebie, mówienia o własnych odczuciach i doświadczeniach.

Rekrutacja do Czytam sobie. Pierwsza klasa! zakończy się we wrześniu 2020 r., a pierwsze aktywności przewidujemy na październik tego roku – mówi Anita Nogal, koordynatorka akcji z Centrum Edukacji Obywatelskiej – Chcemy jednak podkreślić, że już podczas wakacji będzie można korzystać z materiałów i pomocy dostępnych na stronie programu. Nasze jesienne działania mogą być ważnym uzupełnieniem, ale największą rolę w rozbudzaniu pasji czytelniczej odgrywają rodzice i wychowawcy, którzy mogą też w tym zakresie działać samodzielnie – podkreśla ekspertka.

Chęć udziału w „Czytam sobie. Pierwsza Klasa!” mogą zgłosić nauczycielki i nauczyciele, którzy w roku szkolnym 2020/2021 będą uczyć klasy pierwsze szkoły podstawowej. Do projektu zakwalifikuje się 2 000 klas pierwszych, które otrzymają całościowe wsparcie w rozwijaniu pasji czytelniczej u najmłodszych:
– Uczniowie otrzymają: jedną z dziesięciu książek z serii Czytam sobie, koło Zabaw Młodych Czytelników  – do zaaranżowania w przestrzeni klasy, karty czytelnika dla uczniów, zakładki do książek, plany lekcji, magnesy, dyplomy.

– Nauczyciele/ki otrzymają: certyfikat udziału w Akcji Czytam sobie. Pierwsza klasa!, zestaw książek z serii Czytam sobie, zawieszkę na drzwi sali lekcyjnej, dostęp do scenariuszy lekcji w oparciu o otrzymane książki opublikowane na stronie www.czytamsobie.pl, możliwość udziału w webinarze czytelniczym, możliwość udziału w bezpłatnej konferencji komponentu Nauczyciel/ka I klasa w październiku w Warszawie.

– Rodzice otrzymają poradnik: “Jak wspierać naukę i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci”

Więcej informacji o akcji:
https://czytamsobie.pl/przylaczsie.php
https://sus.ceo.org.pl/nauczycielka-i-klasa/czytam-sobie-pierwsza-klasa

Rejestracja:
https://rejestracja.ceo.org.pl/content/rekrutacja-do-akcji-czytam-sobie-pierwsza-klasa

***

Kliknij by pobrać informację prasową oraz grafikę akcji „Czytam sobie. Pierwsza klasa”. 

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Małek, Centrum Edukacji Obywatelskiej
katarzyna.malek@ceo.org.pl
tel. 663-244-612

Aleksandra Chaberska, Harper Collins Polska
aleksandra.chaberska@harpercollins.pl
tel. 664-031-486

 

Dodaj komentarz

avatar


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close