Artykuł
Zdalna rozmowa nauczycieli i nauczycielek na temat nauczania online, może pomóc w planowaniu pracy w nowym trybie. Kluczowa jest tu nie tylko wymiana doświadczeń, dzięki której koledzy i koleżanki uczą się wzajemnie od siebie, ale także wsparcie i poczucie wspólnoty, które umocni Was w sytuacji związanej z epidemią. Niektórzy z Was mogą pomyśleć, że taka rozmowa jest to zajęty czas, którego macie w tej chwili bardzo mało. Warto jednak spojrzeć na to z innej perspektywy – skorzystanie z tego, co osiągnęli inni, pomoże Wam zaoszczędzić sporo energii. Zapraszamy do zapoznania się z propozycją scenariusza zdalnej „Rozmowy o nauczaniu”.
Tak, jak przy innych Rozmowach o nauczaniu, warto skontaktować się z dyrektorem i przedstawić mu propozycje spotkania. Może dyrektor zdecyduje się sam w niej uczestniczyć. Organizacja zdalnego nauczania wymaga współpracy i porozumienia nauczycieli.
Propozycja ogłoszenia, które możesz wysłać do nauczycieli Ty lub dyrektor szkoły:
Drogie koleżanki i koledzy,
Na pewno dużo czytacie na temat nauczania zdalnego i sami próbujecie się w tym odnaleźć. Nie chcę dodawać Wam więcej pracy, ale może zechcecie porozmawiać o tym, co jest ważne w zdalnym nauczaniu. Nie proponuję Wam dzielenia się narzędziami, bo o tym rozmawiamy już dużo w różnych miejscach. Moją intencją jest porozmawianie, o tym, co w tym nauczaniu zdalnym jest ważne. Proponuję Wam przeczytanie artykułu Johna Spencera, znanego edukatora, który ma duże doświadczenie w nauczaniu zdalnym. Podczas naszego zdalnego spotkania poddamy refleksji, to o czym on pisze i zastanowimy się, co jest dla nas w tym pomocnego. Zapraszam Was na (tu portal do spotkania z możliwością wizji) na godzinę: od …. Do…., na spotkanie wirtualne. Już teraz przesyłam artykuł, ale proszę o powiadomienie mnie, kto z Was zdecyduje się uczestniczyć w spotkaniu, wtedy prześlę zaproszenie drogą mailową. Wysyłam też artykuł Johna Spencera w oryginale, bo ten w języku polskim jest tylko wersją skróconą. |
Linki do artykułów dot. zdalnego nauczania według J. Spencera
WSKAZÓWKI JOHNA SPENCERA DO NAUCZANIA ZDALNEGO [PL]
7 BIG IDEAS AS YOU SHIFT TOWARD ONLINE TEACHING [ENG]
Scenariusz rozmowy o zdalnym nauczaniu
Scenariusz zaplanowany na 1,5h, można go jednak podzielić na dwa spotkania. Wtedy plan spotkania nie będzie tak napięty. Scenariusz jest jedynie propozycją, można go dowolnie modyfikować lub inspirując się scenariuszem, poprowadzić spotkanie według własnego pomysłu.
Czas | Cel | Co robimy? |
10 min | Przywitanie | Ustalenie sposobu zgłaszania się do wypowiedzi. Np. może to być podniesienie ręki lub sposób proponowany przez platformę, z której korzystamy. Prowadzący uprzedza, że aby nie było bałaganu, będzie zapowiadał mówcę.
Prośba, aby każdy z uczestników powiedział, o jednej nadziei, którą niesie zdalne nauczanie w naszej szkole. Jeśli ktoś nie widzi takiej nadziei, to mówi – pas. |
15 min | Co to jest SAMR i jakie możemy mieć przykłady w naszym nauczaniu? |
Prowadzący przypomina SAMR z artykułu Spencera i po każdej literce pyta uczestników, kto może podać przykład ze swego przedmiotu.:
S – Substitution. Zastępujemy tylko sposób wykonania polecenia. Np. uczeń, który pisze esej na komputerze, po prostu zamienia ołówek na klawiaturę. · Chwila na przykłady A – Augementacja (jak rozumiem, chodzi o dodanie czegoś, zwiększenie). Np. napisany esej zamieszczany jest na Google Doc. Tam uczniowie mogą wspólnie pisać, edytować · Chwila na przykłady M – Modyfikacja. Modyfikacja umożliwia, poprzez zastosowanie technologii, zmianę poleceń i zadań. Np. esej staje się wpisem na blogu. Uczniowie pracujący wspólnie nad tekstem dopracowują go, aby mógł być później zamieszczony jako artykuł, który będzie dostępny dla wszystkich. · Chwila na przykłady R – Redefinition. Wykonanie wcześniejszych zadań inaczej, · Chwila na przykłady |
10 min | Omówienie 7 pomysłów J. Spencera | Resztę naszego spotkania poświecimy omówieniu 7 pomysłów, jak przejść do nauki na odległość
I. Uczniowie tworzą treści. Spencer proponuje: – Blog – Podcast – Film Pytanie do uczestników: czy komuś udało się już wykorzystać te sposoby (lub inne) na tworzenie treści przez uczniów? Jeśli tak, to prosimy o podzielenie się z nami okolicznościami. II. Wykorzystanie współpracy uczniów Czy komuś udało się wykorzystać w nauczaniu zdalnym współpracę uczniów? Jakie narzędzie do tego zostało wykorzystane i jakie wskazówki mamy dla innych nauczycieli? Runda: · powiedzenie o wykorzystaniu współpracy uczniów, albo · powiedzenie jednej zalety/korzyści wykorzystania współpracy (dlaczego warto o nią się starać?). Prowadzący zapowiada utworzenie dokumentu w „chmurze” lub np. w dzienniku elektronicznym, w którym uczestnicy mogą zapisać cytowane przez siebie przykłady i dodawać do nich nowe. Zdjęcia mile widziane. |
20 min | – „- | III. Uczniowie właścicielami swojego procesu uczenia się.
Samosterowność uczniów i główne do niego narzędzie – WYBÓR. Prowadzący prosi uczestników o podzielenie się sytuacjami, Runda bez przymusu. IV. Innowacje w stylu vintage – TIK + zabytkowe sposoby Pomyślmy wspólnie o zadaniu typowym w nauczaniu rzeczywistym. Jeśli nie będzie propozycji od uczestników, to prowadzący (przed spotkaniem) przygotowuje przykładowe zadania, można wziąć jakieś polecenie z podręcznika. Prowadzący pyta, czy widzicie możliwość zmiany polecenia na inne? Przedstawienie pomysłów. V.Wybór narzędzi TIK Teraz festiwal prostych narzędzi: kto ma dobrą propozycję, Uczestnik zgłasza propozycje, a osoby, które chcą ją wykorzystać, zgłaszają się do poznania jej. Pomysłodawca umawia się na termin pokazania narzędzia chętnemu nauczycielowi w innym czasie dogodnym dla nich czasie. Uwaga – nie omawiać narzędzia w czasie spotkania, bo nie ma na to czasu. |
15 min | -„- | VI. Pokaż lub powiedz – czego i jak się nauczyłeś?
Prowadzący: Czy komuś udało się „wyjść” poza podręcznik? Runda przykładów. VII. Dostępność nauczyciela Spencer proponuje: – Powitanie wideo – Odprawa grupowa (w małych grupach) – Kontrolne maile – Sprawdzanie krótkich form tekstowych – Ankiety – Zaplanowane minikonferencje. Tym razem prowadzący pyta każdego: Jak planujesz bycie dostępnym dla swoich uczniów? |
15 min | Podsumowanie spotkania | Omówiliśmy (razem ze Specerem) tylko część problemów zdalnego nauczania. Nie odnieśliśmy się na przykład w ogóle do problemu uczniów, którzy nie mają dostępu do sieci.Zakończymy nasze spotkanie dwoma rundami: 1. Jeden pomysł, który zabieram ze sobą z tego spotkania. 2. O czym warto jeszcze w naszym gronie porozmawiać? |