Wychowawca online – nowa rola i nowe zadania

Postawa wychowawców, ich zaangażowanie i sposób komunikowania się w czasie pandemii mogą zwiększyć poczucie bezpieczeństwa młodych ludzi. Mogą oni pomóc w radzeniu sobie z trudnościami w zarządzaniu uczeniem się i motywować do podtrzymywania relacji ze środowiskiem szkolnym – nauczycielami i rówieśnikami. Wychowawcy online pomagają – w dłuższej perspektywie – rozwijać kompetencje osobiste i społeczne przydatne po powrocie do szkolnej rzeczywistości offline.

Bez względu na długość trwania zdalnego nauczania ważne jest długofalowe planowanie. Zaplanowana spójna strategia pracy uwzględnia potrzeby i warunki każdego uczniów. Bierze pod uwagę również zasoby i możliwości, którymi dysponuje wychowawca. Są to: wiedza, umiejętności interpersonalne, kompetencje w zakresie posługiwania się nowymi technologiami.

Wizja tego, jak sobie wyobrażamy zespół klasowy po powrocie w mury szkolne oraz sformułowanie kliku realnych celów pozwalają dobrać najlepsze (czasem najprostsze) sposoby pracy oraz maksymalnie edukacyjnie i wychowawczo wykorzystać czas przymusowego oddalenia. 

Komunikacyjna rola wychowawcy

Rolą wychowawcy jest zadbanie o częstą komunikację z uczniami i ich rodzicami – nie tylko w sprawach szkolnych. Jej celem jest przede wszystkim nawiązywanie i podtrzymywanie  relacji, rozmowa oraz bieżące wsparcie. Zupełnie innego wymiaru nabrały więc w tym czasie listy wysyłane do rodziców poprzez e-dzienniki! To okazja do głębszego zainteresowanie się tym, co uczniowie przeżywają, jak się czują i czego doświadczają w rzeczywistości pozaszkolnej. Dobór narzędzia jest wtórny – powinno ono zapewniać możliwość indywidualnego budowania relacji z uczniem oraz kontaktu z całą grupą.

Integracja młodzieży w czasie edukacji zdalnej

Wymuszone  oddalenie od siebie może być dobrą okazją do tworzenia przestrzeni do poznawania się nawzajem i integracji na nowo. Ciekawe wyzwania oraz zadania indywidualne i grupowe zachęcą uczniów i uczennice do dzielenia się swoimi zainteresowaniami, pasjami czy pozaszkolnymi umiejętnościami. To okazja do interakcji zarówno offline z domownikami, jak i online z rówieśnikami i nauczycielem. Przeżywanie trudnej sytuacji we wspólnocie rówieśników i rozmawianie o swoich emocjach pomoże uczniom lepiej poznać siebie, przyjrzeć się własnym i cudzym reakcjom oraz je zrozumieć.

Wykorzystanie godzin wychowawczych online

Godziny wychowawcze online nie wymuszają już załatwiania rzeczy organizacyjnych. Warto je poświęcić na omawianie z uczniami tematów związanych z bieżącą sytuacją i krytycznie tłumaczyć otaczający ich świat. Znajomość zachodzących w nim procesów i zjawisk, reakcji społecznych i indywidualnych na pewno zmotywuje do poszukiwania rozwiązań problemów. Wychowawca może więc poruszać tematy, które dotyczą uczniów i ich najbliższych, m.in. związane z higieną. To z pewnością zachęci do podejmowania działań w postawie solidarności, odpowiedzialności za siebie i innych.

Pomoc wychowawcy w uczeniu się

Jednym z celów wychowawcy może być współtworzenie przyjaznej przestrzeni do samodzielnego uczeniu się. Pomoże w tym stały kontakt z nauczycielami przedmiotowymi swojej klasy i współuczestniczenie w planowaniu tygodnia pracy. Dobór zadań edukacyjnych oraz monitorowanie bieżących trudności uczniów pozwolą dopasować wymagania innych nauczycieli do możliwości i potrzeb młodych ludzi.

Wychowawca staje się więc sojusznikiem całej szkoły we wdrażaniu systemu zdalnego nauczania. Dzieje się tak poprzez systematyczne sięganie do narzędzi komunikacyjnych oraz prowadzenie lekcji online. Pomaga je oswoić, bezpiecznie wykorzystywać, motywować do systematycznego korzystania. Może też wpłynąć na zmianę przyjętego systemu na bliższy codziennemu doświadczeniu młodzieży.

Jeśli chcielibyście poznać więcej wskazówek dotyczących pracy wychowawcy klasy podczas pandemii koronawirusa, to zachęcamy do wysłuchania nagrania z naszego webinarium na ten temat. 

Sylwia Żmijewska-Kwiręg

Zawodowo jestem nauczycielką wiedzy o społeczeństwie (obecnie nie praktykującą), autorką, trenerką, pracowniczką i działaczką środowiska NGO. W Centrum Edukacji Obywatelskiej pracuję od 2001 roku. Współtworzę i redaguję programy nauczania i podręczniki, publikacje metodyczne dla nauczycieli realizujących projekty edukacyjne, scenariusze zajęć, programy warsztatów i artykułów o tematyce obywatelskiej. Obecnie pełnię funkcję członkini Zarządu Fundacji, współtworząc strategię rozwoju oraz współprowadząc proces zmiany przez jaką przechodzi nasza organizacja. Od wielu lat współpracuję z różnymi instytucjami, którym z edukacją jest po drodze (m.in. Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Europejskim Centrum Solidarności, Teatrem Powszechnym, Stowarzyszeniem Era Nowe Horyzonty, Fundacją Szkoła z klasą, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń itp.). Prywatnie jestem mamą Szymona, Antosi i Tymona, którzy mnie nieustannie inspirują i motywują do pracy na rzecz szkoły oraz żoną Tomasza, fotografa, który często pomaga mi wizualizować pomysły czy wyobrażenia i cierpliwie wysłuchuje zawodowego słowotoku. Od zawsze jestem konsekwentna, uczciwa wobec siebie i innych oraz otwarta na nowe wyzwania. Wierzę w siłę współpracy, przejrzystości i rzetelności.

Dodaj komentarz

avatar


Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close