„Zaangażowani uczniowie” – materiały dla nauczycieli i nauczycielek

FILM/Webinar

Informacje o materiale

Data dodania: 15.02.2023

Grupa docelowa: Bibliotekarze, Nauczyciele przedmiotowi, Nauczyciele świetlicy

Opis materiału

 Co mogę zrobić, by moim uczniom chciało się uczyć i angażować? – to pytanie zadają sobie obecnie nauczycielki i nauczyciele na całym świecie. W tym wpisie dzielimy się materiałami z cyklu „Zaangażowani uczniowie”. Obejrzyj nagrania i przeczytaj nasze prezentacje, by zdobyć wiedzę, która da Ci większą satysfakcję z pracy z młodzieżą! 

Z naszych materiałów dowiesz się:

  • dlaczego młodym ludziom brakuje motywacji i nie są zainteresowani szkołą,
  • co każdy nauczyciel może zrobić, by rozbudzić w nich poczucie odpowiedzialności,
  • w jaki sposób wykorzystać narzędzia edukacji obywatelskiej, by uczniowie zaangażowali się w zajęcia i rozwijali nowe umiejętności,
  • czy i jak nauczyciel może poruszać w szkole tematy dotyczące współczesności oraz co dzięki temu zyska.

Możesz je wykorzystać je na lekcji przedmiotowej (odwołując się do podstawy programowej), godzinie wychowawczej lub w świetlicy.

Edukacja obywatelska jest skuteczną metodą odbudowywania szkolnej motywacji

Zmienny tryb pracy osłabił szkolną wspólnotę. Epidemia uwypukla także jej niedoskonałości: przytłaczające wymagania oraz brak powiązania programu z życiem codziennym i tym, co dzieje się na świecie. Edukacja obywatelska skupiona na wysłuchaniu głosu uczniów oraz podzieleniu się z nimi odpowiedzialnością może być adekwatną odpowiedzią na te zjawiska.

Podczas spotkań w cyklu „Zaangażowani uczniowie” przyglądaliśmy się jej z perspektywy efektywnego stosowania narzędzi (m.in. projektów uczniowskich) oraz dobierania angażujących tematów (lokalnych i globalnych).

Nauczycielka, uczestniczka kursu Centrum Edukacji Obywatelskiej na temat edukacji obywatelskiej:

“Jestem dumna z tego, że poznałam nowe narzędzia do realizacji podstawy programowej. Dzięki temu, że wprowadziłam inne tematy do podstawy programowej, rozwinęłam zainteresowaniem młodzieży światem. (…) mam świadomośc większego zmotywowania młodzieży do nauki, poszukiwania wartościowych informacji i zaangażowania się w różnoraką działalność” 

Zobacz nagranie i pobierz prezentacje do każdego z nich 
Cz. I. O budowaniu poczucia odpowiedzialności u uczniów i uczennic poprzez edukację obywatelską
Cz. II. O tym, jak słuchać uczniów i uczennic, by usłyszeć ich potrzeby i włączyć w tworzenie szkoły
Cz. III. O skutecznych uczniowskich projektach na rzecz najbliższej okolicy
Cz. IV. O rozmowie z uczniami i uczennicami na temat wyzwań migracyjnych w szkole
Cz. V. O angażowaniu młodych ludzi w akcje na rzecz klimatu i środowiska

Materiały dodatkowe

Cz. I. O budowaniu poczucia odpowiedzialności u uczniów i uczennic poprzez edukację obywatelską

Pobierz

Cz. II. O tym, jak słuchać uczniów i uczennic, by usłyszeć ich potrzeby i włączyć w tworzenie szkoły

Pobierz

Cz. III. O skutecznych uczniowskich projektach na rzecz najbliższej okolicy

Pobierz

Cz. IV. O rozmowie z uczniami i uczennicami na temat wyzwań migracyjnych w szkole

Pobierz

Cz. V. O angażowaniu młodych ludzi w akcje na rzecz klimatu i środowiska

Pobierz

Podobne materiały

Scenariusz lub ćwiczenie

Podsumowanie, ewaluacja, refleksja w grupie projektowej

Jak podsumować projekt młodzieżowy?
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Wzmocnienie grupy projektowej

Zestaw ćwiczeń do wykorzystania na zajęciach mających na celu podsumowanie działań młodzieży w projekcie.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Ja w grupie – gdzie zmierzać po zakończonym...

Poznaj kilka ćwiczeń, które mogą być pomocne w analizie swojej roli w życiu grupy realizującej projekt młodzieżowy.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Projekt z lotu ptaka

Dwa ćwiczenia na podsumowanie szkolnego projektu młodzieżowego.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielone ławki

Czy wasza szkoła funkcjonuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju Sprawdźcie to!
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zielona inwentaryzacja

Gra terenowa jest formą zabawy, w której można potraktować region jako planszę do gry.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Zaprzyjaźnij się z naturą

Wspólnie znajdźcie i przeanalizujecie inwestycje oraz aktywności gospodarcze, podjęte na terenie znajdującym się na obszarze chronionym.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Szkolne dotleniacze

Wspólnie stwórzcie szkolny dotleniacz, czyli zielone miejsce na terenie waszej szkoły.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Natura w otworku

Efektem waszego projektu młodzieżowego będzie m.in.: plener fotograficzny z wykorzystaniem aparatów otworkowych.
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Ekoinicjatywa

Projekt młodzieżowy związany ze zrównoważonym rozwojem i bioróżnorodnością w waszym rejonie.
Zobacz
Film lub webinarium

Polskie zwyczaje wiosenne – dobre praktyki uczenia o...

O dobrze znanych i mniej oczywistych polskich zwyczajach ludowych. Opowiadamy o obrzędach cyklu wiosennego w różnych regionach
Zobacz
Scenariusz lub ćwiczenie

Karta pracy projekt młodzieżowy. Gramy okolice

Rezultatem projektu młodzieżowego będzie spot filmowy promujący malowniczy krajobraz waszej okolicy.
Zobacz
Biblioteka materiałów

Chcesz usystematyzować swoją wiedzę z tego obszaru?

Przejdź do sekcji TEMATY