We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.
The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ...
Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.
Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.
Szkoła to miejsce, gdzie uczennice i uczniowie oraz nauczycielki i nauczyciele spędzają dużą część dnia. To miejsce, które wywołuje różne skojarzenia – nie zawsze pozytywne. Można to zmienić, tworząc bardziej przyjazną przestrzeń. Możesz zainspirować się zmianami, które przeprowadziły szkoły biorące udział w programie “Szkoła dla innowatora”.
Szkoła to miejsce, gdzie uczennice i uczniowie oraz nauczycielki i nauczyciele spędzają dużą część dnia. To miejsce, które wywołuje różne skojarzenia – nie zawsze pozytywne. Można to zmienić, tworząc bardziej przyjazną przestrzeń. Potrzebne do tego będą chęci i ciekawe pomysły. Na początku możesz zainspirować się zmianami, które przeprowadziły szkoły biorące udział w programie “Szkoła dla innowatora”.
Szkoły, ale przede wszystkim klasy są zagracone. Półki uginają się od nadmiaru przedmiotów, szafy są pełne, a ściany poobklejane. Rozejrzyj się i zastanów, czy Ty i Twoi uczniowie na pewno potrzebujecie tych wszystkich rzeczy. Może warto wynieść z sali przedmioty, które do niczego Ci nie służą, a tylko zbierają kurz? Zastanów się, co z nimi zrobić: schować (jeśli masz jeszcze miejsce w szafie), oddać (może inny nauczyciel lub nauczycielka tego potrzebuje) czy wyrzucić (jeśli są zniszczone lub zepsute). Pomieszczenia zagracone, pstrokate, pełne dziwnych przedmiotów nie sprzyjają skupieniu. Posprzątaj, (od)zyskaj przestrzeń i stwórz wygodne miejsce do nauki.
Siedzenie na podłodze kojarzy się z przedszkolem i w szkole rzadko się je praktykuje, choć uczniowie zmieniają obuwie, wchodząc do budynku, a podłogi są regularnie sprzątane. Dlaczego więc tej przestrzeni nie wykorzystać? Przydadzą się poduchy, koce lub siedziska, które zwiększą komfort, a przy tym są łatwe do utrzymania w czystości. Podłoga może być dobrą przestrzenią do prowadzenia zajęć w grupach. Czerp inspiracje z fińskich szkół, gdzie nauczyciele, nauczycielki, uczniowie i uczennice bardzo często siedzą na podłodze.
W Twojej sali stoi stara, brzydka szafa, która nadaje się jedynie do wyniesienia do szkolnej piwnicy? Daj jej drugie życie w ramach wspólnych zajęć plastyczno-technicznych z uczniami i uczennicami. Do wspólnego odnawiania szkolnych mebli możesz zaprosić rodziców.
Na ścianach szkolnych korytarzy wiszą plakaty, gazetki ścienne oraz dyplomy, a w gablotach stoją puchary. Rzadko są tam miejsca do siedzenia, czytania czy pracy. Warto pomyśleć o stworzeniu kącików dla uczniów i uczennic – nie muszą to być kanapy i wysokie stoliki, wystarczą poduchy, niewielki, niski stolik i dywan. Pomyśl o zaangażowaniu uczniów i uczennic w projektowanie zmian – w końcu to przestrzeń, z której właśnie oni korzystają najczęściej.
W szkole jest głośno, czasem nawet bardzo głośno. Zastanów się, jak możesz rozwiązać problem dzwonków. Wiele szkół już sobie z tym poradziło, może Twoja szkoła też znajdzie jakieś rozwiązanie.
Ławki i krzesła można wtedy łatwo przesunąć albo przestawić w inne miejsce, np. pod ścianę – “uwolni się” podłoga. Do pracy w grupach połącz ławki w wyspy, a do dyskusji ustaw ławki w kształt podkowy – wtedy uczniowie i uczennice będą widzieć swoje twarze, a nie tylko plecy (jak w tradycyjnym ustawieniu). Zaangażuj uczniów i uczennice – zajmie Wam to nie więcej niż chwilę, a da wiele nowych możliwości do prowadzenia zajęć.
Uczniowie mają głowy pełne pomysłów – wysłuchaj ich. Jeśli musicie zrezygnować z realizacji niektórych koncepcji, wytłumacz dlaczego. Wybierz coś, co możesz zastosować od razu. Pozostałe pomysły powoli i stopniowo wprowadzaj w życie, najlepiej we współpracy z uczniami i uczennicami.
Rodzice uczniów i uczennic to osoby z różnymi zainteresowaniami, pasjami i umiejętnościami. Zaangażowani rodzice to skarb, a zaangażowani rodzice, którzy mają chęci i możliwość wsparcia szkoły, to skarb jeszcze większy. Rozmawiaj z nimi. Może jest wśród nich projektant wnętrz, stolarz, tapicer czy domowy majsterkowicz, który podsunie pomysł, pomoże w załatwieniu materiałów czy w przenoszeniu ciężkich szaf. Buduj więź pomiędzy uczniami i uczennicami, ich rodzicami i szkołą – wszystkim wyjdzie to na dobre.
Szukaj inspiracji wokół siebie – źródłami mogą być inne szkoły czy przestrzeń miejska. Internet jest pełen porad, jak zaaranżować przestrzeń w domu czy biurze – niektóre pomysły można od razu przenieść do przestrzeni szkolnej. Zacznij od drobnych zmian – odważ się spróbować. Rozmawiaj z uczniami i uczennicami, pracownikami i pracowniczkami szkoły, rodzicami. Konsultuj pomysły i… działaj!
Autorem tekstu jest Rafał Auch-Szkoda, specjalista ds. innowacji w projekcie “Szkoła dla innowatora”.