„Obudźmy się! To ostatni dzwonek dla klimatu!” to hasło tegorocznego tygodnia Edukacji Globalnej 18-24 listopada. To też ostatni dzwonek, żeby skorzystać z naszych propozycji i działać w szkole!
Edukacja globalna, a podstawa programowa
Szkoła jest naturalnym miejscem, w którym uczniowie powinni poznać globalne wyzwania i kształtować postawę współodpowiedzialności za otaczający świat. Edukacja globalna nie musi oznaczać dodatkowego nakładu pracy dla nauczycieli, ani dla uczniów. Podstawa programowa poszczególnych przedmiotów dostarcza różnych okazji żeby rozmawiać z uczniami o współzależnościach globalnych i Celach Zrównoważonego Rozwoju. Co więcej lekcje te mogą być bardzo atrakcyjne dla uczniów, bo przekazują wiedzę w inny niż dotychczas sposób i bardziej ich angażują.
Jak zorganizować Tydzień Edukacji Globalnej w szkole? Sprawdź pomysły!
1. Webinarium
Podczas webinarium odpowiadamy na pytania:
- jak zainteresować uczniów, nauczycieli i rodziców tematami globalnymi;
- jak zaangażować szkołę w obchody 21 edycji europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej 18 – 24 listopada pod hasłem „Obudźmy się, to ostatni dzwonek dla klimatu!”
Nagranie dostępne jest na naszym kanale Youtube [kliknij]
2. Klimat do rozmów
Klub Dobrej Rozmowy to miejsce, które w programie „Rozmawiajmy o uchodźcach” służy do rozmowy nt. migracji, w Tygodniu Edukacji Globalnej może być również dobrym miejscem dyskusji na temat zmiany klimatu. Temat ten, stał się mocno kontrowersyjny i z pewnością odczuwają to również uczniowie. Na lekcji możecie wykorzystać scenariusze zajęć dotyczące migracji w kontekście zmiany klimatu, bądź adaptować jeden ze scenariuszy do tego celu.
Scenariusz zajęć „Zmiany klimatu a migracje ludzi” na lekcje biologii i geografii, porusza kwestię wpływu zmiany klimatu na migracje ludzi na tereny bardziej stabilne i bezpieczne, bo nienarażone na nagłe zmiany środowiskowe. Pogłębianie niekorzystnych zjawisk klimatycznych będzie potęgowało wędrówki ludzi, zwłaszcza w krajach globalnego Południa. Ludzi, którzy migrują z powodu zmian klimatycznych, nazywamy migrantami klimatycznymi – to właśnie ich dotyczy ten scenariusz lekcji.
Jeśli chcecie całe swoje działania podczas TEG-u poświęcić tematyce migracji TUTAJ znajdziecie wskazówki jak to zrobić krok po kroku. Możecie również skorzystać z propozycji podanych w tej publikacji do przeprowadzenia lekcji (np. wychowawczej) na temat zmian klimatu. Ćwiczenie „Koncepcjomierz, czyli miernik koncepcji” wykorzystuje metodę dociekań filozoficznych dla dzieci, dzięki której uczniowie i uczennice, dyskutując o danym zagadnieniu, rozwijają umiejętność dyskusji w grupie w poszanowaniu dla różnych opinii i uczą się krytycznej refleksji poruszanych zagadnień. Wprowadzając prostą modyfikację zdań, możemy adaptować to ćwiczenie do rozmowy o zmianie klimatu.
3.Z klasą i klimatem
W programie „W świat z klasą” i “W świat z klasą. Ścieżki do celów” stawiamy na dobry klimat w klasie, sprzyjający poznawaniu globalnych współzależności, budowaniu postaw wrażliwości i aktywności na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju .
Możecie skorzystać z poniższych scenariuszy:
• język polski, klasa VII: „O tym, jak 'rozprawić się' z wyzwaniami współczesnego świata, czyli jak napisać rozprawkę”
• religia, klasa IV-V: „A Bóg widział, że wszystko, o uczynił, było bardzo dobre”. Wyrażamy swą wdzięczność Bogu za świat, który stworzył dla nas”
• etyka, klasa VII – VIII: „Ekologia głęboka jako globalna idea walki z dewastacją planety”
• geografia, klasa VIII: “Wpływ zmiany klimatu na występowanie zjawisk ekstremalnych”
• plastyka, klasa VII: „Mój świat jest jak labirynt!”
• matematyka, klasa IV-VI: „Theewaterskloof – znikające jezioro. Obliczanie i porównywanie pól powierzchni”
• historia, klasa VII: „Czy odczuwasz skutki rewolucji przemysłowej?”
• biologia, klasa V: „Paliwa z roślin”
4.Klimat to temat!
Tegoroczne hasło Tygodnia Edukacji Globalnej zachęca do korzystania z materiałów przygotowanych w ramach programu Klimat to temat! Perspektywa kobiet. Znajdziemy tam zarówno materiały przeznaczone na zajęcia przedmiotowe A także scenariuszy i przewodnika dla młodzieży po kampaniach dostępnych TUTAJ.
5. Projekty młodzieżowe z okazji tygodnia edukacji globalnej
Zachęcamy do włączenia się w nasze działania poprzez projekty młodzieżowe, które realizowane są w rozmaitych programach CEO. Każda grupa uczniowska może samodzielnie dodać opis swojego działania na naszej wspólnej mapie! MAPA PROJEKTÓW MŁODZIEŻOWYCH TUTAJ
Krótki opis powinien zawierać następujące informacje:
– dane szkoły (na samym początku, przy dodawaniu miejsca),
– dwa słowa o grupie,
– działania realizowane w ramach projektu,
– zdjęcie, filmik, lub link do strony www lub inny materiał pokazujący wykonane działanie.
6. Wirtualny festiwal dla zespołów uczniowskich
Grupy uczniowskie zapraszamy do udziału w Wirtualnym Festiwalu czwartek 21 listopada w godzinach 09:30-12:30. Festiwal jest interaktywną formą, w której drużyny z różnych miejscowości z całej Polski uczestniczą we wspólnej zabawie online. Festiwal będzie się składał z 6 krótkich zadań, które zwrócą uwagę młodzieży na kluczowe wyzwania globalne współczesnego świata, takie jak zmiana klimatu, migracje i równość płci.
Uczniowie i uczennice mogą wykonywać zadania i przesyłać odpowiedzi na przerwach między lekcjami. Wszystkie szczegóły organizacyjne znajdują się poniżej. Aby wziąć udział w Festiwalu zapoznajcie się ze szczegółowymi informacjami na temat wydarzenia TUTAJ.
7. Wydrukuj plakat Tygodnia Edukacji Globalnej
Plakat dostępny TUTAJ
__________________
Materiał przygotowany przez zespół Edukacji Globalnej i Ekologicznej Centrum Edukacji Obywatelskiej. Po więcej inspiracji zapraszamy na Facebooka @EDUKACJAGLOBALNACEO
Programy „Klimat to temat! Perspektywa kobiet” i „Ścieżki do Celów” są współfinansowane ze środków polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.